Sothot. Nya hybridbränslen med 0,5 procent svavelhalt ger större utsläpp av partikelföreningen black carbon än tjockolja, visar en tysk studie.
Arkiv
-
-
Sökdags! Nu står Gustaf B. Thordéns Stipendiestiftelses kassaskrin på glänt för studenter och studentföreningar i Sverige och Finland.
-
Få dödsolyckor. En person dog i en arbetsplatsolycka under 2019, rapporterar Transportstyrelsen.
-
Spänt läge. Läget för sjöfart som trafikerar Omanbukten, Hormuzsundet och Persiska viken är osäkert i spåren av USA:s och Irans attacker. Storbritannien har återupptagit obligatorisk militär eskort av brittiskflaggade fartyg i området.
-
Nytt nummer! Vaktbefälens vardag, Stena Impero-dramat och brexit-debaclet – tre av ämnena i vårt extra fullpackade julnummer.
-
Granskas. Riksrevisionen anser att Svenska skeppshypoteks verksamhetsform ger begränsad insyn och liten möjlighet till statlig styrning och därför bör ses över.
-
Stoppar all sjöfart. Finlands Sjömans-Unions sympatiåtgärder i den så kallade poststrejken trädde i kraft på måndags morgon, som aviserat.
-
Ny generation. Stena Bulk beställer två 49.900 dwt IMOIIMeMax-tankers som ska drivas med metanol.
-
Ny ledning. Just nu händer det mycket inom föreningen Skärgårdsredarna – bland annat att Anders Werner tar över som vd från 1 februari 2020.
-
Nytt nummer ute nu! I nummer 10/2019 pratar vi sjötransport med några av sjöfartens allra viktigaste kunder – lastägarna.
-
Nya hamnlösningar. Energihamnen och containerterminalen i Göteborg, liksom Trelleborgs hamn, har snabbat upp sina flöden med nya IT-system och automatiserade lastbilsportar.
-
Nej till HFO. Företag som erbjuder expeditionskryssning i Arktis har beslutat att helt avstå från tjockolja när de opererar i arktiska vatten.
-
Prisas igen. Carnivals träningscenter Csmart röstades fram som vinnare av priset Safety4Sea Europort Training Award för andra året i rad.
-
Maskinhaveri. Passagerarna på Trafikverkets färja Capella fick evakueras med helikopter efter ett maskinhaveri.
-
Comeback. Sjökapten Fredrik Backman lämnar lastägarsidan och blir rederidirektör.
-
Sanerat. 40 kubikmeter dieselolja har bärgats från vraket efter Finnbirch. Dock finns tjockolja kvar ombord.
-
Forskningsprojekt. Rise koordinerar ett omfattande EU-projekt som ska förbättra brandsäkerheten på bland annat biltransportfartyg.
-
El på älven. Elhybridfärjan Elvy döptes under fredagen vid Stenpiren i Göteborg.
-
Nytt nummer! I nr 9/2019 riktar vi ljuset mot Kinas Nya Sidenvägen-politik och dess mångmiljardinvesteringar i sjöfartens infrastruktur.
-
Försvann. Oljan som siktades i fredags har inte kunnat hittas, trots en stor sökinsats under helgen från Kustbevakning, räddningstjänst och Sjöräddningssällskapet.
-
Brexitkontrakt. Stena Line och tre andra rederier står för medicintransporterna efter Brexit enligt miljardkontrakt.
-
Fler kontroller. Sedan november 2015 har Sverige utökade gränskontroller mot Danmark. Nu inför även Danmark gränskontroller mot Sverige vid bland annat färjehamnar.
-
Avslag. Regeringen ger Swedegas ansökan om att kopplas på det svenska stamgasnätet rött ljus. På Swedegas är man kritisk till beslutet.
-
Lock och pock. Bunkerrederiet BRP fortsätter att jobba med rekryteringsinsatser genom att visa upp sig och sina fartyg för skolelever och allmänhet. ”Vi har en egen liten konvoj”, säger rederiets vd Mattias Petersson.
-
Ny examinator. Sjösportskolan har som första skola utöver högskolorna fått rätt att examinera fartygsbefäl klass 8 och maskinbefäl klass 8.