HMS Montrose, ett av fartygen som brittiska flottan avdelar för patrull- och eskortuppdrag i området i och kring Hormuzsundet.
Royal Navy Media Archive

Osäkert för sjöfarten i Mellanöstern

Den senaste tidens händelser i Mellanöstern påverkar sjöfarten i området runt Hormuzsundet på flera sätt.

Relaterade artiklar

Säkerhetsläget i Mellanöstern är spänt efter den drönarattack som USA:s president beordrade och som dödade iranske generalmajoren Gen Qassem Soleimani, ledare för iranska revolutionsgardet, den 3 januari. Iran utlovade omedelbart vedergällning och i dag, den 8 januari, eskalerade situationen när Iran utförde raketattacker mot USA-baser i Irak.

Militär eskort

För sjöfartens del innebär läget bland annat att Storbritannien återupptar obligatorisk militär eskort av Red Ensign-flaggade, det vill säga brittiskflaggade, handelsfartyg genom Hormuzsundet.
– Jag har instruerat om förberedelser för HMS Montrose och HMS Defender att återuppta eskort av Red Ensign-sjöfart i Hormuzsundet. Regeringen vidtar nu alla nödvändiga åtgärder för att skydda våra fartyg och medborgare, sa brittiske försvarsministern Ben Wallace i ett uttalande den 4 januari.
Försvarsministern sa också att han hade talat med USA:s försvarsminister och uppmanat alla parter att verka för nedtrappning av läget.

Höjda premier

Försäkringspremierna för sjötrafiken genom Hormuzsundet sköt i höjden i samband med sommarens händelser i området när flera fartyg attackerades och Stena Bulks brittiskflaggade Stena Impero beslagtogs av iranska revolutionsgardet.
Ömsesidiga sjöförsäkringsbolaget Swedish Club försäkrar ett 4.000-tal fartyg, däribland Stena Bulks tankers, varav fyra befann sig i Persiska viken när den iranske generalmajoren dödades i fredags. I ett generellt uttalande säger Swedish Club att de noga bevakar situationen i Mellanöstern och dess effekt på sjöfarten, speciellt i Hormuzsundet och Persiska viken. 

Samma läge som i somras

Till Sjöfartstidningen uppger Swedish Club att rekommendationerna till medlemmarna är desamma nu som i somras, då BIMCO gick ut med detaljerade säkerhetsrekommendationer till all sjöfart som trafikerar Hormuzsundet, Persiska viken och Omanbukten.

Vad gäller premierna ligger de fortsatt på ungefär samma nivå sedan sommarens höjning.