Sjöfartstidningen nr 9/2019
Anna Janson

Kina storinvesterar i sjöinfrastruktur

Sjöfartstidningen nr 9/2019: Internationella mångmiljardinvesteringar i sjöfartens infrastruktur är en väsentlig del av Kinas Nya sidenvägen-politik.

Relaterade artiklar

Tre europeiska storhamnar är nu i kinesisk majoritetsägo. För ett par år sedan blev reaktionerna starka när Lysekils kommun förde samtal med Hongkongbaserade bolaget Sunbase om att köpa Lysekils hamn. ”Lysekil kan mycket väl ha ingått som en del i Kinas planer på att utveckla en ny handelsled mellan Asien och Europa via Nordostpassagen”, säger Björn Fägersten på Utrikespolitiska institutet. 

Lysekilssamtalen blev resultatlösa, men ett annat bolag med säte i Hongkong är numera operativt i svensk hamnverksamhet – Hutchison, som driver containerverksamheten i Frihamnen i Stockholm och har vunnit upphandlingen av samma verksamhet i Norvik.

Läs mer i Linda Sundgrens reportage i Sjöfartstidningen om Kinas ökande kontroll över världshandeln och sjöinfrastrukturen.

Inget är omöjligt

Med ett 1,5 meter djupt inlopp, trånga krökar och många grund är Nordre älv en rejäl utmaning för större flytetyg. Det hindrade inte Frog Marine Service att nyligen genomföra transport av två stora pråmar genom den vindlande älven. I ett bildreportage visar vi hur det ovanliga bogseringsuppdraget gick till.

I samma nummer presenterar vi också eldrivna vägfärjan Tellus, hälsar på hos sjöentreprenörerna Frog Marine Service som i år inte firar sitt 50-årsjubileum, berättar om dopet av forskningsfartyget Svea som fick ingen mindre än kronprinsessan som gudmor och rapporterar om Transportstyrelsens stora undersökning av ombordanställdas arbetsmiljö. Vi har dessutom pratat med Eva Johansson, som har skrivit boken Släktforska om sjöfart och nyss förärades Stiftelsen Sveriges Sjömanshus litteraturpris.

Samtal om Estonia

Dessutom lyssnade vi på ett minnessamtal om Estonia på Sjöhistoriska museet, där de tre talarnas åsikt var entydig: Häv gravfriden och se till att en ordentlig undersökning av vraket genomförs. ”Det skulle hjälpa mig”, säger överlevaren Mikael Öun.

Vi tar också ett samtal med Göteborgs hamns nye vd Elvir Dzanic, som säger att Göteborgs hamn ska bli världens mest konkurrenskraftiga hamn: ”Allt vi gör i hamnen ska vara värdehöjande”.

Detta och mer i senaste numret av Sjöfartstidningen.

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer