Fotograf: Stena Line/Abed Ghassemi/Pär-Henrik Sjöström

Extra tjockt julnummer!

I årets sista och extra tjocka nummer av Sjöfartstidningen slår vi på stort med tre stora reportage.

Ombord på två av Tallink Siljas färjor pratar vi med befäl både på brygga och i maskin, vaktbefäl som aldrig har ångrat sina yrkesval. De beskriver jobbet som såväl vackert som enformigt, både krävande och kul.

Redo för brexit?

Vi kollar också med rederier om hur de förbereder sig inför brexit och den allmänna uppfattningen är att de är så redo de kan vara. Nu när britterna har röstat fram Boris Johnson som regeringsbildare vet vi att brexit blir av, men ännu är frågetecknen många. Stena Line, med sin omfattande trafik på Brittiska öarna, har en utmaning i att även fortsättningsvis kunna hålla sin trimmade tidtabell och hanteringen av det trailergods som ska förtullas.

Tio veckors ovisshet

När iranska revolutionsgardet under stor dramatik beslagtog Stena Impero i Hormuzsundet i somras kastades Stena Bulk in i storpolitiken och ut i rampljuset. Vd Erik Hånells telefon ringde periodvis från 05 till 24 varje dag när alla ville veta mer om det som skulle bli tio veckors utdragen ovisshet. Nu berättar han för Sjöfartstidningen om kampen för att befria besättningen.

Mer läsning

Vi presenterar Thuns energieffektiva L-klass, pratar batteribränder med Tommy Carnebo från Södertörns brandförsvar, hör om Amerikaliniens lönehantering med 87-årige Bengt Johansson, frågar ut nya forskningsfartyget Sveas befälhavare Malin Andersson och kollar hur mycket sjöfart trafikutskottets tredje vice ordförande Anna-Caren Sätherberg sysslar med i sin politiska vardag. 

Stinkbaggar och tvister

Dessutom talar WWL:s Karolina Kjellgren ut om stinkbaggar i lasten och vi pratar med sjörättsjurister om Noma, det ännu inte riktigt etablerade nordiska förfarandet för sjörättsliga tvister.

Detta och mycket mer i nr 11/2019 av Sjöfartstidningen, som kommer ut den 20 december. 

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer