Havsmiljö. Nu genomförs regeringens beslut att förbjuda utsläpp från fartygskrubbrar som tvättar rökgaser på fartyg.
Arkiv
-
-
Möte. IMOs miljöskyddskommitté MEPC utser Norska Havet och Kanadensiska Arktis till SECA- och NECA-områden från mars 2027. Beslutet togs på kommitténs senaste möte.
-
Kritik. I en nyligen publicerad granskning kritiserar Riksrevisionen områden som berör Transportstyrelsen. Nu ger myndigheten sin syn på frågan.
-
LNG-kritik. Ett nätverk bestående av sju miljöorganisationer i olika länder har lanserat en kampanj som uppmanar industrin att sluta använda LNG och andra metanbaserade bränslen inom sjöfarten.
-
Miljö. Efter en politisk överenskommelse kommer utsläpp av skrubbervatten från fartyg att förbjudas på danskt territorialvatten från 1 juli 2025.
-
Havsmiljö. Gör staten tillräckligt för att påverka sjöfartens miljöbelastning? Frågan kan få ett svar då Riksrevisionen nu har börjat granska statens insatser för att minska sjöfartens utsläpp av skadliga ämnen i havet. Fokus ligger på utsläpp av skrubbervatten och utsläpp av lastrester från tankar.
-
Debatt. För att sjöfarten ska kunna minska utsläppen krävs en satsning på produktion av svenska fossilfria fartygsbränslen. Det skriver Fredrik Larsson, miljöansvarig på Svensk Sjöfart, i en debattartikel.
-
Debatt. Sjöfartens utmaningar i form av den gröna omställningen kräver samverkan mellan lokala, regionala och statliga aktörer Det skriver landshövdingen i Västra Götalands län Sten Tolgfors i en debattartikel i GP.
-
Miljöräddning. TT-Lines färja Marco Polo som på söndagen gick på grund utanför Karlshamn står kvar på grundet. Arbete pågår för att stoppa och begränsa oljeutsläppet.
-
Rapport. Vilotider, reseplanering och förtöjning är fortfarande områden som kan förbättras inom sjöfarten på Östersjön och Nordsjön, enligt RSI:s inspektionsrapport för 2022.
-
Klimat. Erik Thun investerar 36 miljoner kronor för att installera batteripack på nio av rederiets befintliga torrlastfartyg. Investeringen får stöd av Klimatklivet.
-
Miljö. Tidigt på torsdagsmorgonen enades Europaparlamentet och EU:s ministerråd om en preliminär överenskommelse om nya regler för sjöfartens klimatomställning.
-
Risk. Sjöfartsverket har genom sjömätningar tagit fram unika bilder på sju miljöfarliga vrak som kan behöva saneras.
-
Undervattensbuller. IMO pekar på att den kommersiella sjöfarten bidrar avsevärt till undervattensbuller, som kan ha negativa effekter för marint liv. Nu finns förslag till åtgärder för att minska ljudföroreningarna.
-
Hållbarhet. Regeringen ger Stockholms Hamnar grönt ljus för att tillsammans med åtta andra Östersjöhamnar söka EU-finansiering till förstudier om landel.
-
Sjöfarten ska minska sin klimatpåverkan. Energieffektivisering är mycket viktigt, men det räcker inte. En övergång till bränslen med låga (eller på sikt inga) växthusgasutsläpp är ett måste. Vad påverkar vilka det blir?
-
Miljö. Tillsammans med ett flertal sjöfartsorganisationer ryter nu Föreningen Svensk Sjöfart ifrån kring EU:s förslag ”Fit for 55” som man menar missar sitt mål eftersom enbart fartyg över 5.000 GT inkluderas.
-
Innovationer. Stockholms Hamnar genomför just nu ett test av en helt ny typ av smart sjömärke i farleden in till Norvik. En belyst skärm har utrustats med en metanoldriven bränslecell som en del av EU-projektet Intelligent Sea.
-
Best practice. Sverige och Finland samarbetar inom maritim grön teknik för att uppnå klimatmålen.
-
Vraksanering. Olja i vraket efter roro-fartyget Finnbirch som förliste 2006, har under åratal varit ett stort miljöhot i Östersjön. Under onsdagen påbörjades arbetet med att få upp den sista oljan.
-
Pionjärer. Göteborg kan bli första hamn i världen med infrastruktur för transport av flytande koldioxid. Genom en förstudie med fem andra aktörer ska möjligheten att transportera två miljoner ton koldioxid per år utredas.