I november 2018 blev Terntank först med att bunkra flytande biogas, LBG, vid Swedegas nya anläggning i Göteborgs hamn. Men trots att det gått sju år är det bara en liten del av den biogas som produceras i Sverige som förvätskas till LBG och en ännu mindre del som används som bränsle för sjöfarten.

Fotograf: Cicci Jonson, Bilduppdraget

Kategori: Hamn/Logistik | Reportage

Långsam utveckling mot gröna hamnar

Det pratas mycket om biobränslen för sjöfarten, men ännu är det bara ytterst få som använder det. Men hamnarna kommer att spela en nyckelroll i sjöfartens omställning.
Användningen av biobränslen inom sjöfarten går långsamt framåt, men fortfarande är det en väldigt liten andel av världens hamnar som kan erbjuda bränslena. Enligt den vitbok som DNV släppte i januari 2025 förbrukade sjöfartssektorn bara 0,7 miljoner ton oljeekvivalenter (Mtoe) flytande biobränslen under år 2023, vilket motsvarar 0,6 procent av den globala tillgången och 0,3 procent av sjöfartens totala energianvändning, oftast genom olika grad av bränsleblandningar. DNV har identifierat 60 hamnar i världen där bunkring av biobränslen ägt rum sedan 2015, en siffra som trots att den är liten ökat under de senaste åren.

Vill du läsa mer? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.