Statistik. Fraktvolymerna i Trelleborgs hamn nådde nya rekordnivåer under 2020 och ökade med nästan 2 procent jämfört med 2019, enligt ett pressmeddelande från hamnen. Och den uppåtgående trenden ser ut att fortsätta.
Nyheter
-
-
Investering. Wallenius blir delägare i C-Leanship, som har skrovrengöring med fjärrstyrd undervattensrobot som specialitet.
-
Rapport. Coronapandemin kommer att ha fortsatt negativa effekter på svensk sjöfart under 2021. Den bedömningen gör merparten av de svenska rederierna, enligt en enkät som föreningen Svensk Sjöfart har sammanställt.
-
Segelfartyg. För första gången på över 60 år har Barken Viking lämnat Göteborg. Se filmen när fartyget bogseras genom Göteborg för resan till varvet i Falkenberg.
-
Sjösättning. Prospero, det första av två nybyggen för Donsötank, har löpt av stapeln vid kinesiska Wuhu Shipyard. Se filmen från sjösättningen.
-
Flottan växer. Godby Shipping utökar sin flotta av roro-fartyg genom köp av ett svenskbygge.
-
Miljösmart. Furetank tar leverans av Fure Vinga, det sjunde av för närvarande åtta nybyggen för tre rederier i Gothia Tanker Alliance.
-
Byggstart. Bygget av Stena Bulk och Promans första fartyg i IMOIIMeMAX-klassen är igång. Nyligen genomfördes en steel cutting av det första fartyget, Stena Pro Patria, vid varvet i Kina.
-
På spåret. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock spelar en central roll för redundansen i det svenska transportsystemet. Det slår Trafikverket fast i ett regeringsuppdrag som redovisades nyligen.
-
Kultur. Pandemin är en katastrof för Sveriges k-märkta fartyg. Det visar en undersökning från Sjöhistoriska museet.
-
Avgifter. VTI har inlett ett arbete med att ta fram förslag till nya modeller för Sjöfartsverkets avgifter, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. Förslagen ska bidra till ökade miljö- och klimatnyttor och en harmonisering med svenska hamnars avgifter.
-
Coronautbrott. Åtta personer, varav sex anställa på Stena Line, har smittats av covid-19 på Stena Scandinavica under ett varvsbesök i danska Odense.
-
Byter chefer. Det blir Tallink Siljas vd Marcus Risberg som efterträder Christer Bruzelius som vd för Destination Gotland. Ny vd för Tallink Silja blir Ats Joorits som tidigare varit vice vd.
-
Skandinavisk profil. Finskbyggt fartyg med sovjetiskt förflutet blir svenskägt expeditionsfartyg.
-
Byter linje. Stena Line ändrar planerna för nyss levererade Stena Embla.
-
Isbrytning. Det rejäla vintervädret i norra Sverige har satt ordentlig fart på de svenska isbrytarna. Senaste veckan har både Atle och Ale satts in i isbrytartjänst.
-
Comeback. Wallenius Wilhelmsen har beslutat att återstarta upp till nio av sina 16 fartyg som just nu ligger i cold layup. Ett av dem är svenskflaggade Mignon som ligger i södra Norge.
-
Personaltransporter. N-O-S ger danska Ørsted transportsupport med sina specialfartyg.
-
Tar över. IVL Svenska Miljöinstitutet tar över driften av Clean Shipping Index, som bland annat ligger till grund för hamn- och farledsavgifter.
-
Mer frakt. Trots ett uselt år för passagerartrafiken noterar Wasaline rekordvolymer på fraktsidan.
-
En kvar. Efter försäljningen av Ridgebury Pallas återstår delägarskap i en suezmaxtanker.
-
Extremt ogynnsamt. Viking Line förlorade 70 procent av sina passagerarvolymer under fjolåret.
-
Statistik. Under tisdagen presenterade Tallink Grupp sina frakt- och passagerarvolymer för det fjärde kvartalet 2020, samt de första siffrorna för helåret.
-
Brexit. Några dagar före jul bytte Jutlandia Sea från brittisk till svensk flagg. Skälet var Brexit.
-
Extra helgläsning. Kim Ullman, vd Concordia Maritime, tycker att oljebolagens åldergränser för tankers är godtyckliga och motverkar miljöinvesteringar i befintligt tanktonnage.