Katamaranerna sätts in på linjerna Täby–Ropsten, som kommer att trafikeras av Strömma Turism och Sjöfart AB, respektive Österåker–Skeppsbron, som kommer att trafikeras av Antrophia Rederi AB. Dessa rederier opererar fartygen som ägs av Green City Ferries.
Två varianter
Beluga24 byggs i två varianter med samma skrov och kapacitet för 150 personer. Båten för linjen Täby–Ropsten blir batteridriven och optimerad för pendeltrafik och den andra får ett vätgasdrivet bränslecellssystem optimerat för längre sträckor.
– Introduktionen av vår Beluga24 i Stockholm är ett stort steg för att minska koldioxidutsläppen i regionens vattenburna kollektivtrafiksystem. Genom att demonstrera våra emissionsfria höghastighetsfärjor i Stockholm kan vi visa att det finns ett attraktivt alternativ till traditionella fartyg, säger Fredrik Thornell, vd för Green City Ferries i ett pressmeddelande.
Bärplansteknik
Green City Ferries har utvecklat Beluga24 baserat på bärplans- och skrovteknik från Nya Zeeland, fartygsdesign från Italien, svensk kolfiberexpertis med erfarenhet av fartygskonstruktion och serietillverkning samt batteri- och bränslecellssystem från svenska Echandia.
Skrovdesignen uppges ge en mycket energieffektiv höghastighetsfärja med små svallvågor i farter upp till 30 knop.