Marilie.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Kortsjö

Juicetransporter flyttas från land till sjö

Finländska Rederi Ab Nathalie bygger om torrlastaren Marilie till juice-carrier för en långtidscharter till JuiSea Shipping.

När Marilie i slutet av maj återlevereras efter sin nuvarande charter dockas hon och går därefter in på TC till JuiSea Shipping. Därefter modifieras hon för transport av juice. Rederi Ab Nathalie uppger att hon kommer att transportera juice i regelbunden trafik från Gent till Storbritannien.

Ersätter landtransporter

JuiSea ägs av Refresco och Trilobes. Enligt Rederi Ab Nathalie blir detta den första närsjöfartslösningen för flera olika typer av juice som ersätter landtransporter med tankbil.

– Denna TC innebär att Marilie blir den första finskflaggade coastern som sysselsätts på en reguljär juicetrad i europeiska vatten. Vi ser detta avtal som ett klart bevis på att våra besättningar och fartyg står för kvalitet och pålitlighet. Denna charter är ett strategiskt steg och vi är glada över att bli en del av juictraden som tonnage provider, säger vd Antti Partanen på Rederi Ab Nathalie.

Fyra tankar

Fartyget kommer att få fyra tankar med en total volym på 1.500 kubikmeter, men behåller status som torrlastfartyg, säger Antti Partanen till Sjöfartstidningen.

– I första skedet blir det två större och två mindre tankar, som alla är nedkylda. Befraktaren har även planer på att utöka kapaciteten med en femte tank senare.

Stort lastrum

Tankarna placeras i lastrummet.

–Marilie har stort lastrum och höjden i lastrummet möjliggör att vi kan utnyttja den kapaciteten som finns där för att sätta in tankarna. Trilobes tar hand om designen och planeringen om lasthantering och tankar.