Statistik. Antalet passagerare i svenska hamnar ökade med 85 procent under förra årets sista kvartal jämfört med samma period under 2020. Det visar ny statistik från Trafikanalys.
Nyheter
-
-
Direktlinje. Göteborg får en ny direktlinje för containertrafik till USA när MSC Mediterranean Shipping Company anlöper APM Terminals Gothenburg varje vecka för vidare färd mot USA.
-
Ukrainakrisen. Viking Line och Tallink Silja inför bränsletillägg för både reguljärresor och kryssningar på grund av bränsleprisernas utveckling. Att dieselpriset gått förbi LNG-priset har fått Wasaline att öka mängden LNG.
-
Sanktioner. Klassningssällskapens gemensamma organisation IACS har beslutat att avsluta det ryska klassningssällskapets medlemskap i organisationen.
-
Rapport. Trafikverket föreslår att den så kallade ekobonusen även ska omfatta stöd till förberedande arbete. Det framgår i myndighetens redovisning till regeringen.
-
Mässa. Under torsdagen arrangerades årets upplaga av Chalmers studentkårs karriärmässa Sjölog på Lindholmen i Göteborg.
-
Prisad räddning. Frivilliga sjöräddarna Stefan Kruse och Mathias Wenneberg från Kristinehamn är Årets sjöräddare. De belönas för räddningen av två nödställda isvandrare och deras hund utanför Revsand vid Vänern.
-
Miljöteknik. Som första fartyg någonsin har bunkerfartyget Vingaren fått sin ombordinstallation för avgasrening godkänd enligt Marpol Annex VI:s ”Equivalent”-regler.
-
Premiär. Den 18 februari gick premiärturen för sjötransporterna av bergsmassor från tunnelbanebygget i Stockholm.
-
Utbildning. Under den Internationella kvinnodagen lanserar IMO sitt nya utbildningsprogram för kvinnor inom sjöfarten, Maritime SheEO Leadership Accelerator Program 2022.
-
Uppmaning. Nu uppmanar Svenska Transportarbetareförbundet och Sveriges Hamnar regeringen att fatta beslut om hur ryska fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar.
-
Nybygge. Det tyska rederiet TT-Line fick under måndagen leverans av sitt nybygge Nils Holgersson. Det är rederiets första av två så kallade Green Ship, med LNG-drift.
-
Ökade volymer. Resultatet för Helsingborgs Hamn förbättrades med fyra miljoner och landade på 69 miljoner kronor förra året jämfört med året innan.
-
Ryskt gods. Gods från Ryssland utgör endast en halv procent av allt gods som hanteras i Göteborgs hamn.
-
Olycksutredning. Brister i säkerhetsrutinerna låg bakom en tragisk olycka utanför Landsort förra våren då en matros kvävdes till döds i fartygets lastrum. Det konstaterar Haverikommissionen i sin slutrapport.
-
Bojkott. EU-parlamentet har röstat för ett svenskt förslag om att stänga ute ryska fartyg från europeiska hamnar. Nu är det upp till ministerrådet att ta ställning.
-
Rysk olja. Neste ersätter största delen av sin råoljeimport från Ryssland med andra kvaliteter av råolja.
-
Sanktioner. Kriget i Ukraina har inte ännu påverkat den svenska sjöfarten i någon dramatisk omfattning, men det kan inte uteslutas att ytterligare sanktioner mot Ryssland kommer att ändra på detta
-
Nybygge. Northern Offshore Services, NOS, har tagit leverans av världens största CTV (Crew Transfer Vessel) nybygget Energizer.
-
Jungfrutur. Under måndagen döptes Viking Lines nya kryssningsfärja Viking Glory i Åbo. Under tisdagen inleddes fartygets jungfrutur.
-
Avgifter. Om Sjöfartsverket får igenom förslagen i sin nya treårsplan kan myndigheten sänka farledsavgifterna med 25 procent redan nästa år.
-
Färjetrafik. Finnlines ropaxfärja Finnclipper som gått i trafik mellan Malmö och Travemünde sedan i slutet på förra året har sålts internt inom Grimaldikoncernen. Det medför ett flaggskifte och en övertalighet bland personalen.
-
Uppvisning. Under lördagen anlände Global Mercy till Rotterdam, det av Stena RoRo specialbyggda sjukhusfartyget för välgörenhetsorganisationen Mercy Ships. Nu har allmänheten chansen att se fartyget, både fysiskt och digitalt.
-
Ropax. Det första av två nybyggen för australiska TT-Line Company har påbörjats vid varvet RMC i Raumo.
-
Bra år. Finnlines redovisar ett starkt resultat för 2021 med ökande last- och passagerarvolymer.