Nya mandat. Nya namn tar plats i ledningen för Ecsa: Cypriotiske Philippos Philis efterträder Claes Berglund som ordförande och Karin Orsel är ny vice ordförande.
Nyheter
-
-
Färjetrafik. Nytt fartyg, rekordstora fraktvolymer och en stark upphämtning på passagerarsidan. Trots ännu ett pandemiår blev 2021 ett starkt år för Wasaline.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på gratis jul- och nyårsläsning från våra senaste tidningar. I dag: För 30 år sedan gjorde Per Engwall sin första resa med passagerare till Svalbard. Nu satsar han med nytt rederi och ombyggda fartyget Virgo.
-
Ägarbyte. Småbulkfartyget Listerhav säljs till Göteborgsrederi.
-
Roro. Svenskflaggade rorofartyget Jutlandia Sea har bytt charteruppdrag från att gå för Wallenius Sol till att istället gå för Stena Line i trafiken på Nordsjön.
-
Sjösättning. Den andra nybygget för Proman Stena Bulk har sjösatts vid det kinesiska varvet Guangzhou Shipyard International (GSI).
-
Fartygsbranden. Under söndagen lämnade det branddrabbade bulkfartyget Almirante Storni Göteborgs hamn för Lysekil där nu resten av den oskadade lasten kommer att lossas. Samtidigt tackar nu det tyska rederiet alla inblandade för hjälpen med branden.
-
Årets mest lästa. Sjöfartsåret 2021 är slut, ett spännande år fyllt med sjöfartsnyheter. Vi listar de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på gratis jul- och nyårsläsning från våra senaste tidningar. I dag: Ett reportage på elva sidor om de utmaningar som kantar Sjöfartsverkets lotsverksamhet.
-
Mot Europa. Viking Glory har nu lämnat varvet och inlett sin närmare fem veckor långa resa med destination Åbo.
-
Fartygspresentation. Sjöfartstidningen bjuder på gratis helgläsning från våra senaste tidningar. I dag: Donsötanks nybyggen Prospero och Pacifico som är skräddarsydda för bästa möjliga miljöeffektivitet.
-
Pandemin. Color Line har beslutat att även ta Color Hybrid, den andra färjan på linjen mellan Strömstad och Sandefjord ur trafik på grund av ökad smittspridning. Totalt varslas 150 personer om permittering.
-
Fartygsaffär. DFDS säljer två sidoportsfartyg till Godby Shipping och chartrar in dem tillbaka.
-
Ombyggnation. Under det andra kvartalet 2022 kommer servicefartyget Northern Skagerrak i Göteborgs hamn att byggas om och få en hybridmotor. Fartyget kommer huvudsakligen att drivas på el men kommer också ha en hjälpmotor som drivs av HVO.
-
Leverans. Under torsdagen tog Viking Line leverans av bil- och passagerarfärjan Viking Glory från varvet Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd i Kina.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen gjorde en reportageresa med Wasa Express en novemberdag 2016. Det var en av de där gråmulna, dimmiga novemberdagarna då det aldrig blir riktigt ljust.
-
Utredning. Under onsdagen flyttades Almirante Storni från Skandiahamnen i Göteborg till Arendal, bland annat i väntan på Transportstyrelsens besked om fartygets sjövärdighet.
-
Ny ägare. Donsötank har sålt produkttankern Bonito till Ryssland.
-
Forskning. Projektet Redo 2.0 får tio miljoner ur sjöfartsportföljen för att förbättra arbetsmiljön till sjöss.
-
Julhälsning. Vi på Sjöfartstidningen önskar er läsare en riktigt härlig jul och ett gott nytt år. Häng med på vår hemsida för uppdateringar under helgerna!
-
Protest. Svenska branschorganisationer och Rederierna i Finland skriver till Sjöfartsverket att beslutet att höja den svenska farledsavgiften bör omprövas.
-
Pandemikonsekvenser. Coronastöden är återigen utformade så att stora delar sjöfarten inte kan ta del av dem. Det oroar föreningen Svensk Sjöfart, som efterlyser fler stödformer.
-
Fototävling. Vill du vara med och trängas på prispallen i Nordiska fototävlingen för sjöfolk? Deadline närmar sig med stormsteg.
-
Nybygge. Roro-rederiet CLdN har satt in LNG-nybygget Faustine på linjen mellan Göteborg och Zeebrugge.
-
Miljardmuddring. I slutet av förra veckan fattade regeringen beslut om byggstart för utbyggnaden av Luleå hamn, det projekt som kallas för Malmporten. Planen är att arbetena ska kunna påbörjas under 2024.