Kölsträckning. Under måndagsmorgonen genomfördes kölsträckningen av Berndtssons Rederi AB:s nya bulkfartyg på varvet i Kina. Fartyget kommer att få namnet Vingaren.
Nyheter
-
-
Brott. En hamnarbetare vid Trelleborgs hamn misstänks för att ha hjälpt knarksmugglare att undkomma Tullens kontroll. I fredags åtalades han tillsammans med två andra män.
-
Provtur. Leveransen av Prospero, det första av Donsötanks två nya elektriska hybridtankfartyg, närmar sig. Nyligen var fartyget ute på provtur.
-
Returgods. Transport- och logistikföretaget ShoreLink vill i samarbete med flera aktörer se till att returlasten från Skelleftehamn med Wallenius SOL blir mer kostnadseffektiv.
-
Till Borgå. Prima Shipping utökar flottan med torrlastaren Prima King, som köpts från Sverige.
-
Kryssningstrafik. Tisdagens tre anlöp satte punkt för årets kryssningssäsong i Stockholm. Totalt har närmare 100 fartyg gästat Stockholm under säsongen.
-
Shippingnätverk med IMO-status. För första gången på tio år har en medlem i Wista Sweden blivit invald i Wista ExCo, styrelsen för WISTA International.
-
Tävling. Åbo hamn ordnar en arkitekttävling för utformning av den nya passagerarterminalen i Åbo hamn.
-
Miljö. Gävle Hamn planerar att erbjuda landström till fartygen vid energiterminalen med start sommaren 2022.
-
Invigning. Under fredagsförmiddagen döpte H.M. Konung Carl XVI Gustaf Göteborgs universitets nya forskningsfartyg Skagerak.
-
Brott. Antalet fall av sjöröveri och väpnade rån mot sjöfarten i världen är i år det lägsta sedan 1994. Det visar statistik från International Maritime Bureau.
-
Nytt liv. Efter att ha genomgått en renovering på varvet i Nådendal har nu Wasalines tidigare färja Wasa Express lämnat Östersjön för sina nya ägare med trafik på Röda Havet. På vägen lastade fartyget 3000 kubik med sågade trävaror.
-
Charter. Tallink Grupp har tecknat ett nytt charteravtal för kryssningsfärjan Romantika. Fartyget ska bli boende vid FN:s klimatkonferens COP26 i Skottland i november. Det är den andra färjan som rederiet chartrar ut för mötet.
-
Teknik. En ny digital plattform ska göra det enklare för kunder till Göteborgs hamn att i realtid spåra sitt gods genom hela logistikkedjan.
-
Proposition. Regeringen vill att IMO, genom Världssjöfartsuniversitetet (WMU), ska kunna utfärda examina inom det maritima området i Sverige, och föreslår en ändring av lagen.
-
Expedition. Ostindiefararen Götheborgs Asien-expedition utökas och förlängs med ett år. Skälet är det stora intresset som expeditionen väckt.
-
Tjänst. Ökad psykisk ohälsa bland sjöfolk och deras anhöriga under pandemin har gett upphov till ett nytt samarbete för att kunna ge professionell psykologisk hjälp i hamnar.
-
Tuffare tidtabell. Istället för en halvering vill ICS att sjöfarten uppnår nettonollutsläpp av CO2 2050.
-
Färjetrafik. Tallink Grupp har beslutat att tillfälligt avbryta trafiken med tre av sina färjor från januari 2022. Det för att effektivisera verksamheten under lågsäsongen.
-
Orimligt. I sitt remissyttrande skriver Föreningen Svensk Sjöfart att Sjöfartsverket bör avstå från en aviserad höjning av farleds- och lotsavgifterna 2022.
-
Konvertering. Under hösten kommer arbetet med att elektrifiera och förlänga Koster Marins färja Kostervåg inledas. Satsningen har blivit möjlig genom ett stöd på 9 miljoner från Klimatklivet. Projektet är den första svenska ordern för Echandia Marine.
-
Rapport. Mer fokus behöver riktas på effektivitet, utrustning, öppettider och kostnader i hamnen än på hamnavgifter. Det menar Pia Berglund, nationella samordnaren för inrikes sjöfart, som sammanställt en rapport om Sveriges hamnar.
-
Ökning. Rederiet Forsea, som kör mellan Helsingborg och Helsingör, har sett en kraftig ökning av antalet passagerare. Andelen resenärer som valt att tura med färjorna över sundet under årets högsäsong var fler än under högsäsongen före pandemin.
-
Behörigheter. I morgon torsdag löper den förlängda giltighetstiden ut för de behörigheter och certifikat som regeringen förlängde på grund av pandemin. Trots ett ökat tryck på utbildningsanordnarna menar de att läget är under kontroll.
-
Mer kapacitet. Genom att introducera två stora E-Flexer-färjor på Östersjön kan Stena Line utöka kapaciteten på två av sina färjelinjer på Östersjön.