Rederiet Torghatten, sätter till våren in en elektrisk och självkörande färja i Stockholm mellan Södermalm och Kungsholmen.

Fotograf: Brødrene Aa

Kategori: Miljö | Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Ny självkörande färja planeras i Stockholm

Rederiet Torghatten sätter till våren in en elektrisk och självkörande färja över Riddarfjärden i Stockholm mellan Södermalm och Kungsholmen.

Det norska rederiet Torghatten, som sedan i slutet av förra året ingår i den nya svenskägda färjekoncernen Nordic Ferry Infrastructure, planerar att inleda trafik på Riddarfjärden i Stockholm mellan Södermalm och Kungsholmen med en självkörande batteridriven färja. Det meddelar Stockholms Hamnar i ett pressmeddelande under onsdagen. Färjan är ritad och byggd av Bröderna Aa i Hyen i Norge och har ett autonomisystem från teknikleverantören Zeabuz i Trondheim i Norge.

I linje med stadens strategi

Satsningen följer Stockholms Hamnars kajstrategi, som är framtagen i samarbete med Stockholms stad, med syfte att förbättra stadslivet vid innerstadskajerna och samtidigt ge goda förutsättningar för rörlig sjöfart.

– Många stora städer runt om i världen har problem med trängsel, kapacitet och miljö- och luftföroreningar. Genom vår innovativa och världsunika tekniska lösning skapar vi hållbar urban mobilitet på riktigt, säger Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på rederiet Torghatten AS i pressmeddelandet.

Avgång varje kvart

Torghatten och Zeabuz har för avsikt att färjan ska avgå en gång i kvarten, 15 timmar per dag, från respektive kaj på Södermalm och Kungsholmen. Sedan laddas den under natten. Färjan rymmer 24 passagerare.

– Det är glädjande att en ny båtlinje kommer på plats som gör det enklare för stockholmarna att pendla. I en stad till stor del byggd på öar har sjötrafiken potential att bidra ännu mer till hållbara transporter. Den självkörande färjan över Riddarfjärden är ett innovativt tillskott som förhoppningsvis blir en stor tillgång för invånarna, säger Clara Lindblom (V), styrelseordförande Stockholms Hamn i pressmeddelandet. 

Planeras för autonom drift

Till en början finns en operatör ombord som ser till att allt går som det ska. Senare ska färjan styras helt från ett kontrollrum på land.

– Att ett fartyg ska köra utan förare låter kanske lite riskabelt men det är lika tryggt med en autonom färja som en traditionell. Stockholmarna kan känna sig trygga med att vi med 150 års erfarenhet från redarbranschen i Norge genomför det på ett säkert sätt, säger Reidun Svarva i pressmeddelandet.