Nyheter

  • Statistik. Godshanteringen i svenska hamnar har påverkats relativt lite av pandemin, det enligt en ny rapport från Trafikanalys. Antalet fartygsanlöp har dock minskat samtidigt som andelen svenskregistrerade fartyg som anlöpt svenska hamnar ökat.

  • Miljöteknik. Gotland Horizon är namnet på det nya vätgasdrivna konceptfartyg som nu presenteras av Rederi AB Gotland, Gotland Tech Development och Destination Gotland. Ambitionen är en order 2025 och trafikstart fem år senare.

  • Fartygsbranden. Almirante Storni ska nu vara säkrat mot spridning av branden i lasten. Besättningen är kvar ombord och verkar vara vid gott mod, det berättar Dan-Erik Andersson som ansvarar för lossningsoperationen.

  • Olycka. En dansk självseglande pråm och ett brittiskt lastfartyg kolliderade tidigt under måndagsmorgonen mellan Ystad och Bornholm. Två personer ur besättningen på pråmen saknades, men på eftermiddagen återfanns en av dem död i fartyget. En förundersökning om bland annat grovt sjöfylleri och grovt vållande till annans död har inletts.

  • Fartygsbranden. Under lördagen kunde branddrabbade bulkfartyget Almirante Storni ta sig in till Göteborgs hamn enligt plan. Nu väntar ett släckningsarbete som kommer att ta dagar. Se Sjöfartstidningens film från fartygets ankomst.

  • Inställd trafik. Color Line tar bil- och passagerarfärjan Color Viking ur trafik temporärt mellan Strömstad och Sandefjord från och med nästa vecka. Det som en konsekvens av de nya norska pandemiåtgärderna.

  • Fartygsbranden. Efter närmare en vecka av släckningsarbete på bulkfartyget Almirante Storni ansökte fartyget under torsdagen om att få gå till nödhamn i Göteborg. Under fredagen accepterade Transportstyrelsen fartygets förfrågan och nu förbereds för en förflyttning till kajplats 615 i Skandiahamnen.

  • Fartygsbranden. Situationen med branden på bulkfartyget Almirante Storni utanför Göteborg fortsätter att vara problematisk. Indikationer på en ökad värmespridning tillsammans med problem med nedisning gör att en resursförstärkning kallats in från Norge.

  • Fartygsdop. I måndags arrangerades ett fartygsdop i Göteborg av Nabucco, det sista av de fyra fartygen i den av Wallenius Marine designade Heroklassen. Enligt Wallenius Wilhelmsen är det rederiets sista beställda fartyg som drivs med konventionellt bränsle.

  • Brand. Det 177 meter långa bulkfartyget Almirante Storni började brinna utanför Göteborg under lördagseftermiddagen med 17 personer ombord. Under tisdagen fortsatte bogserbåtar och Kustbevakningens största fartyg att pumpa stora mängder vatten över branden.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.