Vill ratificera. Redare i hela världen vill ha internationellt avtal om fartygsåtervinning i stället för regionala särregler.
Nyheter
-
-
Mer kapacitet. Om drygt ett år kan Köpenhamn ta emot upp till 500 kryssningsfartyg årligen.
-
Utdragen process. Kapten Schettino är misstänkt för en rad brott, däribland dråp och för att ha övergivit sitt fartyg.
-
Nya siffror. Jämfört med förra året har antalet piratattacker minskat totalt sett, men aktiviteter utanför Västafrika oroar.
-
Nytillskott. Donsötank har idag tagit över sitt andra fartyg för året. Soley-1 blir Solando och får svensk flagg.
-
Finländsk projektsamordning. Deltamarin fortsätter sitt konstruktionsarbete i Titanic II-projektet.
-
Billigt bygge. Genom att låta bygga färjan i Bangladesh istället för Europa sparade man omkring SEK 50 miljoner kronor.
-
Flyttar fartyg. Skapar ytterligare kapacitet på linjen Göteborg-Immingham och hoppas på ytterligare tillväxt i UK.
-
Utökning i Gibraltar. Ytterligare ett bunkerfartyg för operationer i Gibraltar är vad Pallas hoppas på. Affären är nära.
-
Äntligen hemma. Kustbevakningens senaste tillskott till fartygsflottan har nått hem. Namngivning i samband med invigning.
-
Har analyserats tidigare. Regeringen vill få ny information om hur transportmönstren för sjöfarten och andra trafikslag blir efter 2015.
-
Dyster läsning. Sämre tillväxt än väntat i vårpropositionen, som innehåller satsningar på järnväg och väg men inte ett ord om sjöfarten.
-
Costa Concordia. Rederiet betalar mångmiljonbelopp och undviker åtal efter uppgörelse med italienska staten.
-
Förlängs till år 2016. Kontrollerna började efter en tragisk dödsolycka 2004 där en lastbilschaufför hade 1,8 promille alkohol i blodet.
-
Omfattande upphandling. Driften av kemikaliekoncernen Kemiras produktionsanläggning tas över av dotterbolag till GDL.
-
"Hörsammat näringens oro". Får 15.000 kronor av SUI för att ha avsatt extrapengar till praktikanters mönstringsresor.
-
"Inte acceptabelt". Enligt Skatteverket har befälens bemanningsföretag ingått skenavtal med kryssningsrederier utanför EES-området.
-
Tågpendlar lockbete. Inleder strategisk samverkan för att flytta över mer gods mellan Sverige och Spanien från väg till sjö.
-
Respit i några månader. STX Offshore & Shipbuilding som ansökt om skuldsanering får förlängd tidsfrist för sina lån.
-
"Extremt känsligt läge". Stena Oil förnekar att smuggling förekommit men vill i övrigt inte kommentera händelsen.
-
Nybyggen på kommande. Scandlines koncentrerar sig på korta överfarter och redovisar gott resultat.
-
Positiva siffror. Kraftigt ökade containervolymer första kvartalet jämfört med motsvarande period förra året.
-
Rekordsent. Isen har nått sin maximala utbredning och samtliga isbrytare är fortfarande igång, så även på Vänern.
-
Fast i Horsens. En av delägarna i rederiet är också styrelsemedlem i danska redareföreningen, som är starkt kritiska mot rederiets agerande.
-
Misstänker försäkringsbedrägeri. En grupp brandexperter i Norge kräver ny utredning kring Scandinavian Star.