Fotograf: Stena Line

Kategori: RoRo | Regelverk

Stena-fartyg förbjöds lämna hamn

Felaktiga ventiler gjorde att Stena Lines ropax-fartyg Stena Alegra förbjöds att lämna Gdynia på onsdagskvällen. Arbete pågår nu med att reparera ventilerna. 

Det var vid en inplanerad rutininspektion i Gdynia som polska och svenska fartygsinspektörer på onsdagskvällen upptäckte ett antal brister på Stena Alegra. Totalt påträffades 17 större och mindre fel, men enligt Stena Lines informationschef Joakim Kenndal var det framförallt en plump i protokollet som gjorde att fartyget förbjöds lämna Gdynia. 

Kunde inte stängas

– Det visade sig att ett flertal, eller närmare bestämt 75 procent, av alla ventiler på lastdäcket inte kunde stängas som normalt, vilket innebär att de inte kan hålla tätt. Övriga anmärkningar var blandade småsaker och helt normala mindre fel, till exempel att det var något trasigt på en dörr eller att en viss dokumentation inte var helt i ordning, säger Joakim Kenndal till Sjöfartstidningen. 

Syftet med ventilerna på lastdäcket är dels att de ska kunna öppnas för att släppa ut vatten om sprinklersystemet går igång i händelse av brand, dels att de ska kunna stängas i händelse av exempelvis ett oljeläckage på lastdäcket för att på så sätt förhindra oljan från att komma ut i havet. Nu fungerade alltså inte ventilerna, och i kombination med övriga fel så ansåg alltså inspektörerna att detta var tillräckligt för att stoppa fartyget.  

Ny inspektion under dagen 

– Man håller nu som bäst med att reparera de felaktiga ventilerna och vad jag förstår kommer det att bli klart under torsdagen. Det kommer sedan att ske en ny inspektion någon gång under eftermiddagen, och som det ser ut nu så planerar vi för att Stena Alegra ska kunna avgå på sin nästa planerade avfärd från Gdynia, som är klockan 08.00 på fredagsmorgonen. 

De passagerare och fordon som skulle rest med fartyget från Gdynia klockan 24.00 natten till torsdag fick bokas om till andra turer, och på samma sätt fick man göra med den tur som skulle avgått från Karlskrona på torsdagsmorgongen. 

– Vad jag förstår har det gått bra att flytta över passagerare och fordon till de andra fartygen på linjen, det vill säga Stena Vision och Stena Spirit, säger Joakim Kenndal. 

Ny på linjen

Ropax-fartyget Stena Alegra sattes så sent som i juli in på linjen Karlskrona-Gdynia, efter att Stena Line haft en ökande efterfrågan på fraktkapacitet. Hon chartras in från systerbolaget Stena RoRo. 

Stena Alegra byggdes 1998 på Sevilla Astilleros SRL och fraktar rullande last i 1.950 filmeter och 350 passagerare i 57 hytter i en fart av 22 knop.

Kommentarer

  • Anonym

    Det låter mycket märkligt med en ”plump i protokollet”. Uppenbarligen har Stena inte läst inspektionsrapporten på parismou.org.
    Enligt den saknas även 5års vägning, CSR och exemption certifikat. Dessa är var för sig individuellt nyttjandeförbudsgrundande.

    • Jonathan

      Bra skrivet!

  • A. Johansson

    Detta är nu den andra Stena RoRo färjan som blir liggande på denna rutt inom relativt kort tid. Stena Feronia var även den brittisk. Det verkar som om NMM Glasgow har problem med att upprätthålla samma standard som Stena Scandinavia.

  • 08Sailor

    Varför fokuserar alla på de tekniska bristerna? Uppenbarligen finns det stora systemfel i säkerhetsledningssystemet (ISM).

  • Anonym

    Ännu ett substandard fartyg på denna rutt ?

    • Karlskrona

      Det var väl onödigt att kalla Vision och Spirit för substandard. Dessa färjor är mycket välskötta. Jag jobbar själv på Vision.

      • Insikten

        Med andra ord så är du jävig…

  • Anonym

    Det beskriver snarare det problem där Stenas landorganisation inte haft full koll på vad som händer i fartygen vare sig om det är NMM eller kontoret i GBG, ISM, inköp m.m. där fartygen gjort sina egna val och kört sitt eget race. Detta håller nog Hagman på att göra något åt, vilket är bra. Kanske kan han få ordning på det hela så att Stena Lines organisation kan bli modern på alla vis med en hög standard på alla håll. Har en känsla av att svenska inspektionen sitter illa till, vad släpper de igenom som granne till Stena längs med älven?

  • Cap

    Observera att detta fartyg inte ligger innom Stena Sverige, fartyget sköts från Northern Marine i England . Som alla vet så är ju Engelsmänn världsmästare om dom får säja det själva.

    • Förnamn och efternamn…

      Northern Marine ägs av Stena och auditeras således av Stena Lines organisation. Hoppas jag…
      Har hört talas om att man släpte ombord extern inspektör i ett av de svenska passfartygen, tydligen var det många som ogillade hans besök då han hittade felaktigheter. Om nu den historien är sann vilket jag inte vet. Frågan är bara om Stena ”kan” göra något åt det då facket är väl representerat och ser mycket som fackfrågor vilket hämmar en snabb förbättring då det ska diskuteras om och runt mycket. Tror inte många andra rederier har en så ”komplicerad” situation till sina anställda ombord och all dessa specialavtal som finns. Ta en sådan sak som avtalen på Danmarksbåtarna där man har 3-4 kaptener då man har så pass mycket ledighet. Fantastsikt bra med så mycket ledighet men hur blir det med ägarskapet ombord i olika frågor, vem driver på vad, vem driver på förbättringar etc.

  • evert

    Att arbeta i stenasfären är ett privilegie ,vi tror på vårt företag och på våra kollegor.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.