Fler vill kryssa. Att semestra till sjöss blir allt mer intressant, inte minst i Europa och Asien.
Nyheter
-
-
Bakgrund. Kraven på lågt svavelinnehåll i fartygsbränslet träder i kraft 2015 i Engelska kanalen, Nordsjön och Östersjön. Både rederier och industrier är oroliga för konsekvenserna av genomförandet.
-
Lämnar skutan. Hans Norén, 56 år, lämnar Concordia Maritime efter 18 år på det Göteborgsbaserade rederiet. Om han får välja själv blir det fortsatt arbete inom shipping.
-
Ny konstellation. Transatlantic lämnar bulk-segmentet genom kontrakt med AtoB@C, något som vd Heléne Mellquist hoppas ska ge en positiv effekt på Industrial Shippings totala resultat.
-
Betydande belopp. Totalt satsar DFDS närmare en halv miljard i skrubberteknik. Rederiet gör satsningen för att möta svavelkraven som införs 2015.
-
Bättre i väst. Samtidigt som linjeverksamheten över Nordsjön är pressad prismässigt noterar DFDS en ökad fraktvolym.
-
Kan bli kostsamt. Säsongsanställda riskerar att tvingas betala sin utbildning inför Manila-konverteringen själva.
-
Hälften får gå. Brist på nya ordrar tvingar varvet på Norrlandskusten att varsla delar av sin personal.
-
16 fiskare upplockade. Besättningen på Stena Bulks oljetanker Stena Sunrise räddade 16 nödställda fiskare utanför Trinidad kvällen den 20 augusti.
-
Mer gas. Danmark får sin första LNG-drivna färja i inrikestrafik och ett norskt tankfartyg konverteras till LNG-drift.
-
Bostadsplattform på gång. Floatel International i Mölndal beställer sin femte rigg från Singapore.
-
Blågult. Rederi med svenskflaggat roro-fartyg berömmer det krisdrabbade reparationsvarvet i Göteborg och vill fortsätta att docka sitt fartyg i staden.
-
Försöksprojekt. Samtliga lastbilsförare som anländer med Tysklandsfärjan måste nu testa nykterheten innan de får köra vidare.
-
Bättre för sjöfolket. ILO:s nya konvention är önskad av alla parter inom sjöfarten, men det är en komplex omställning för många.
-
Kapad tanker. Eldstrid uppstod i samband med att piraterna försökte fly från nigerianska flottstyrkor.
-
Många saknas. Räddningsarbetet fortsätter sedan en färja sjönk på 10 minuter efter en kollision med ett lastfartyg.
-
Botten är nådd. Göteborgs Hamn tolkar stabila trailervolymer som att Europa är på gång trots att pappersvolymer och bilar minskar.
-
Vad är det för order ni har fått? Scanjet Marines vd berättar om en av företagets största beställningar någonsin och hur det gått med deras antipiratmaskiner.
-
Granskning pågår. Scandlines och Stena Line kräver att EU utreder om Öresundsbrokonsortiet använt statsunderstödet till att snedvrida konkurrensen.
-
Slopa farledsavgifterna! Det kräver Finlands största allmänna hamn HaminaKotka, som befarar att svaveldirektivet innebär att transittrafiken glider över till baltiska hamnar.
-
Upp och ned. Medan Maersk Line förbättrat sitt resultat markant tyngs resultaträkningen rejält av Maersk Tankers svåra tider.
-
Fortsatt förlust. Pengaströmmen fortsätter åt fel håll för Lauritzen, vilket får allvarliga konsekvenser på flera olika sätt.
-
Fall framåt. Torm fortsätter förbättra resultatet och står fast vid att satsa på produkttank i första hand.
-
Köp och sälj. Nya joint venture-företaget Quayside Maritime Partners ska fokusera på att köpa och sälja fartyg i rätt tid.
-
Åker med Oden. Systemet har tagits fram mot bakgrund av den allt mer ökande sjötrafiken i området.