SPL Princess Anastasia blir hotellfartyg under vinter-OS, och under tiden hyr St. Peter Line in sig på ett DFDS-fartyg.

Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Hamn/Logistik | RoRo

St. Peter Line till Södertälje

Det ryska rederiet St. Peter Line ska bedriva veckotrafik på Södertälje under januari och februari. Lasten består främst av ett antal Scaniaenheter som ska exporteras till Ryssland och St Petersburg.

Orsaken till att Södertälje därmed får tillfällig direkttrafik till Ryssland är att St. Peter Line-färjan SPL Princess Anastasia – som i normala fall går mellan Stockholm och St Petersburg – har hyrts in som hotellfartyg för vinter-OS i Sotji i februari.

Hyr in sig 

– Under tiden som OS pågår hyr St. Peter Line in sig på ett DFDS-fartyg och flyttar servicen till oss i Södertälje. Scania är deras huvudkund för frakten österut och finns ju här i Södertälje, så lasten härifrån kommer huvudsakligen att bestå av mellan 60 och 80 Scaniaenheter som ska säljas i Ryssland, säger Erik Froste, vd för Södertälje Hamn till Sjöfartstidningen.

Enligt uppgifter till Sjöfartstidningen är det på DFDS-fartyget Botnia Seaways som St. Peter Line hyr in sig på 500 filmeter plus 200 meter i option. Direkttrafiken till Ryssland inleds torsdagen den 16 januari och pågår med ett anlöp i veckan fram till den 27 februari. 

Återvänder efter OS 

Vinter-OS i ryska Sotji pågår mellan 7 och 23 februari, och efter att SPL Princess Anastasia har tjänstgjort som hotellfartyg i Svarta Havet kommer hon att återgå till sin ordinarie trafik mellan Stockholm och St Petersburg. 

– Fast för vår del hade vi förstås gärna sett att St. Peter Line stannade kvar hos oss, säger Erik Froste, vd för Södertälje Hamn. 

Som Sjöfartstidningen tidigare rapporterat har även St. Peter Line-färjan Princess Maria, som i normala fall går mellan Helsingfors och St Petersburg, hyrts in som hotellfartyg under OS i Sotji.  

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.