Oklart bevisläge. Trots att befälhavaren medger att han druckit går det inte att bevisa att han var såpass berusad att han kan fällas för sjöfylleri.
Nyheter
-
-
Back in business. Destination Gotlands färja M/S Gotland är nu åter i trafik efter grundstötningen utanför Oskarshamn i början av året.
-
Trist årsdag. För precis tio år sedan kolliderade bulkfartyget Rocknes med en klippa och kapsejsade – 18 besättningsmän miste livet.
-
Störst. Vätterns största fartyg någonsin har fått sitt namn. Braheborg tar över Visingsöleden.
-
Missnöjda. En nybyggd färja specialkonstruerad för Holmöleden skulle ha varit ett bättre alternativ än att köpa en nästan 40 år gammal begagnad färja, anser man på Holmön utanför Umeå.
-
Tuffa tider. Gör en förlust på SEK 7,5 miljoner för år 2013 efter att glastillverkaren Pilkington lade ned sin verksamhet från Halmstad.
-
Expanderar. Mark- och miljödomstolen har sagt ja till en utbyggnad av hamnen, och dessutom ska järnvägen till hamnen förstärkas och utvecklas.
-
Chefsmöte. Nytänk och förändrad balans i världsordningen årets tema på SAI Executive Meeting i Göteborg.
-
Förnyat förtroende. Alfa Laval får sälja fem skrubber-anläggnignar till holländska Spliethoff som redan har en anläggning.
-
Tillskott i flottan. Pallas Shipping i Göteborg tar in torrlastaren Tingo på bareboatcharter från Rederi AB Tingö. OP Svensson ska befrakta fartyget.
-
Uppåt i norr. Umeå Hamn ökade sina containervolymer med 40 procent till 23.000 teu under 2013.
-
Flaggskifte. Viking Lines färja Rosella får åländsk flagg idag, torsdag, och Viking XPRS får estnisk flagg den 22 januari.
-
Markant nedgång. Det sker allt färre piratattacker i Adenviken och Indiska Oceanen – i nuläget hålls bara ett fartyg.
-
Flyttar västerut. Skärgårdsfärjan Jurmo II köps till Sverige från Finlands Skärgårdsrederi, som ingår i Finferries-koncernen.
-
Bakgrund. Statistiken avser antal påmönstrade den 30 september varje år. Flertalet fartyg har flera besättningar, men det är endast den påmönstrade besättningen som redovisas.
-
Granskning arbetsmarknaden. De senaste nio åren har nästan 3.000 personer varslats om uppsägning inom den svenska sjöfarten – och många har förlorat sina jobb.
-
Hög medelålder. När de internationella sjöfartsorganisationerna ISF och ICS listar världens flaggstater hamnar inte Sverige bland de tio främsta på grund av flottans medelålder.
-
Omorganisering. Stena Bulk har bestämt sig för att ta tillbaka kommersiellt och tekniskt management för Stena LNG och de tre fartygen.
-
Tillfällig lösning. Södertälje blir exporthamn för det ryska rederiets transporter österut medan SPL Princess Anastasia tjänstgör som hotellfartyg under vinter-OS.
-
Bättre och bättre. Den globala ekonomins fortsatta återhämtning gör att 2014 ser positivt ut, även om fortsatt överutbud och kommande regelverk oroar.
-
Bekräftar anklagelser. Wallenius Wilhelmsen Logistics ett av flera rederier som misstänks ha ingått i olagligt kartellsamarbete för prissättning av biltransporter.
-
Blandade besättningar. Genom en överenskommelse med facken kan Eckerö Shipping behålla roro-fartyg under finländsk flagg och ytterligare minska behovet av uppsägningar.
-
Snart tvåsiffrigt. Den svenska handelsflottan fortsätter att minska och snart finns det färre än 100 fartyg kvar registrerade i landet som uppbär sjöfartsstöd.
-
EU-satsning. Ny studie ska fastställa om det är möjligt att bygga anläggningar för LNG-bunkring i Spanien och Frankrike.
-
Turnkey. Wärtsilä levererar en LNG-terminal i norra Finland, som även ska betjäna LNG-drivna fartyg i Bottenviken.