Pia Berglund, vd Sveriges Redareförening, och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Politik

SRF: Vi kan nå 400 svenskflaggade fartyg år 2020

Sveriges Redareförening har lanserat manifestet ”Ja till svensk sjöfart” som kan innebära 400 svenskflaggade fartyg till år 2020 – om politiken hänger med.

Det var efter invigningen av ”det nya” Lighthouse som Sveriges Redareföreningen gjorde en liten kupp och äntrade scenen och passade på att presentera sitt manifest ”Ja till svensk sjöfart” inför en lite förvånad infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Som dock hann hänga kvar en stund.

31 miljarder

Sveriges Redareföreningen tror att – med rätt politik – svensk sjöfart kan växa betydligt till år 2020 vilket innebär:

– 43.000 anställda i land och till sjöss jämfört med dagens cirka 25.000 anställda.

– 31 miljarder kronor i bidrag till BNP jämfört med dagens 18 miljarder.

– 400 svenskflaggade fartyg jämfört med knappt 100 idag.

– 1.000 svenskkontrollerade fartyg, vilket är dubbelt så många fartyg som nu.

Målen baseras på en stor europeisk studie som Sjöfartstidningen tidigare har skrivit om.

Fick kritik för att vara luddiga

Anders Boman, ordförande för Sveriges Redareförening, var uppenbart nöjd över att kunna presentera manifestet inför infrastrukturministern.

– Idag finns det en stor samsyn bland arbetsmarknadens parter, det är svårare för beslutsfattare att spela ut oss mot varandra. Vi tror på svensk sjöfart och att den kan växa, kraftigt. Sjöfart är en industri, vi är inte en lösning för vår industri, utan vi är en industri. Vi vill inte ha några specialvillkor, vi vill ha samma villkor som våra konkurrenter. Vi har inga problem med tuffa regler, bara det är samma för alla, säger han och fortsätter:

– För en tid sedan var jag och Pia (Pia Berglund, vd SRF red. anm.) uppe på näringsdepartementet och vi fick kritik för att vara luddiga. Vad vill ni uppnå? Och när vet ni att ni har lyckats? Vi gillade inte vad vi hörde och gick hem och funderade. Så nu är vi stolta att kunna presentera något konkret, nu har vi tydliga mål vi vill uppnå. Med hårt arbete från näringen och fortsatt bra samarbete med beslutsfattare kan vi lyckas.

Kommentarer

  • Andreas Åsenholm (SD)

    400 svenskflaggade fartyg år 2020?? Med tanke på utvecklingen av den svenskflaggade handelsflottan under de senaste decennierna så tror jag nog att visionen är väl optimistisk och ska nog betraktas för det det är, – just en vision. En mer realistisk syn är att satsa på en svenskkontrollerad handelsflotta. Det som dock är det absolut viktigaste är att alla berörda parter håller samma kurs och få upp farten igen.

  • Stefan

    Vad är det som hindrar att företagare utvecklar shipping ? Ingen alls ! Idag är vi i Sverige medlemmar i EU och kan skaffa företag över hela Europa helt efter vad som passar oss.
    Vi som jobbar med sjöfart ser inte just att det är en blågul flagga i rumpan på fartygen som väsentligt. Besättningen är som ett fotbollslag och består av olika nationaliteter och kvalifikationer. Uppdragsgivarna har ingen synpunkt på detta utan de vill ha sitt gods levererat i tid och i bra skick. Om Sverige som nation vill se mer av sjöfartsklustret inom landet så är det upp till politikerna att skapa dessa förutsättningar på en mängd områden. Men som det ser ut i Sverige med politiken så behövs mycket långa överenskommelser över mandat perioderna, för att locka företag till Sverige. Så länge vi har våra sjöfarts högskolor kvar i landet så finns kompetens inom sjöfarten. Dessa sjöbefäl bor mestadels i Sverige och spenderar sina intjänade pengar här.

  • Kenneth Attefors

    Tror jag inte på! Vansinnigt arg och besviken på den borgliga regeringen beträffande sjöfartpolitiken 🙁

    • Peter Fritz

      Tidigare regeringar har val knappast gjort mer eller mindre ?

      • Kenneth Attefors

        Nää, det är just det jag kanske menar. Man trodde att en borlig regering skull värna svensk sjöfart bl.a. fartyg med svensk flagg! Inte vara den regering som avförde Sverige från listan som en redarnation:(

  • Anonym

    Det finns inga beslutsfattare som spelar ut arbetsmarknadens parter förutom den enorma lobbyverksamhet som bedrivs från er själva.

  • Anonym

    Kunde Danmark, så kan vi! I Danmark bestämde sig politiken och branschen tillsammans för att Danmark skulle bli en stor sjöfartsnation. Och vad hände, se och lär av Danmark som idag är Världens 4:e största sjöfartsnation och det är inte som många oinvigda tror, bara ett gigantiskt stort rederi som huserar i Danmark, det är många.

  • Anonym

    Lessen men det är nog tyvärr kört även dom det är en bra vision.
    I sverige finns inget intresse från medborgarna och då inte heller av politikerna till att vi skall ha en expansiv sjöfartspolitik.
    Är själv sjökapten – var till sjöss i 17år varav 5 sista åren som befälhavare efter det gick jag till ett av våra få sista stora rederier och jobbade som chef i landorganisationen. Tyvärr så tror jag inte längre på en svensk sjöfart och har nu gått vidare till en helt annan verksamhet eftersom det inte finns några vettiga chefsjobb eller framtidstro inom sjöfartnäringen i Sverige. På kontinenten eller i Norge hade jag fått ett bra jobb inom någon vecka men i Sverige finns inga jobb eller framtid inom denna näring… Ibland saknar jag fartygen och att jobba med sjöfartsrelaterade frågor men är glad att jag bytte då framtiden ser mörk ut iallafall på landsidan för denna näring…

  • >25år som befælhavare

    Jag førstår inte vad det ær før mening att satsa på en sådan bransch som sjøfartsnæringen. Det ær væl bættre om man satsar på branscher dær medarbetarna bor, arbetar, skattar och konsumerar i Sverige och dær føretagen har førmåga att betala vanlig bolagsskatt. Før att ett rederi skall tjæna de pengar som ægare och investerare kræver måste man hålla kostnaderna nere och detta gørs genom att bemanna fartygen med personal som har en løn som inte går att leva på i Sverige. Som jag ser det fins det inget fog før att sjøfarten kommer att bli någon betydande arbetsgivare framøver. Det finns væl heller inget som sæger att den svenska industrin lider brist på sjøfartstransporter. Det ær væl bættre før oss alla om den svenska exporten subventionerars av Danmark och Holland.

    • Anonym

      Helt riktigt, håller fullständigt med, har tidigare jobbat i sjöfartsnäringen men behöver som väl är inte göra det längre. Tycker bara det är tråkigt för de ungdomar som ”luras” in på sjöbefälsskolorna.

  • Per Nordström

    Det finns många tappade sugar i branschen men som tur är mycket jävlar anamma också som Pia Berglund sa häromdagen. Jag tycker det är klokt att ha ett konkret mål. 2020 är ju inte långt borta. Det blir en spännande höst med val, nya ministrar och tonnageutredning. Utan en bred politisk enighet och intresserad ansvarig minister lär målet bli svårt att uppnå men vill majoriteten av politiker (och i första hand finansministern) så är det inget som säger att vi inte skulle kunna växa som andra nationer gjort. Det är ganska trevligt med en svensk flagga i aktern och det är viktigt för sjöfartsklustrets utveckling. Det räcker inte med bra sjöfartshögskolor.

  • Anonym

    Blablalalaba! Hurra va vi e bra!!! När rödvinsdimmorna lättat och höstens mörker har sänkt sig, är allt som vanligt igen. Dvs inget alls kommer att hända. Jo, visst ja.. en ny tonnageskattutredning kanske behövs?

  • Per Nilsson

    Självklart betyder det något att ha svensk flagga. Skall vi ha något att säga till om interrnationellt så måste vi vara någorlunda stora annars bryr sig ingen. Vi har den längsta kuststräckan av eu-länderna och är till 95% beroende av sjötransporter. Själv har jag varit förbannad på många regeringar dom sista 30 åren, men som pessimist blir livet tråkigt att leva. Varvskrisen var nog en av orsakerna till att svenska folket och politikerna inte ville ta i sjöfarten med tång ens. Nu gäller det att få det vanliga svenska folket mer sjöfartsorienterade och upplysa om att vid en kris så får vi klara våra transporter och försvar själva om någon nu trodde något annat. Hade vi ej fått till Lejdtrafiken under andra världskriget hade vi snabbt blivit fattiga och svultit som Nordkoreanerna.

  • Anonym

    har man inte gett stöd till rederier i 20 års tid kanske,nu är det tid att blicka framåt.
    Den som vill driva sjöfart internationellt kan ju göra detta.det finns snart inte en tankbåt eller fiskebåt med svensk flagga. och man väljer vilken besättning man vill ha. Vi som jobbar till sjöss
    väljer det redri vill ha ,alla nöjda !!

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening

    Allt för många av oss inom sjöfart ägnar mycket tid att titta bakåt på allt som inte blivit och allt för lite tid på vad som kan komma! Om vi inte själva tror på oss som industri och bransch vem ska då göra det? Talen som SRF styrelse nu lagt upp som mål (inte vision) är framräknade av nationalekonomer – hur hade svensk sjöfart kunnat se ut om vi hade haft samma konkurrensförutsättningar! Nu vill vi gjuta mod i oss som industri – bara tillsammans kan vi klara det.
    Från 1/6 2014 har skett en inflaggning med 10 fartyg!

    • JHA

      Vilka 10 fartyg har flaggats in under den senaste månaden? En inflaggning av den storleken borde väl ha uppmärksammats i branschmedia?

  • Johan

    Om regeringen eller kommande regeringar verkligen vill se ett Svenskt engagemang i sjöfart så är det bara att införa tonnageskatt omgående och ett Svenskt SIS ! Det är bara kopiera Norge och ge svenska rederier dessa förutsättningar så kanske det kan bli något, men tror någon på detta ? Nej är mitt svar och det kommer inte att ske. De svenska ungdomarna jobbar redan idag i stor utsträckning i Norge där lönerna är bra mycket högre än i de Svenska kollektivavtal som erbjuds. Junior befattningar i Norsk offshore är ca sek 40.000 kr efter skatt. Inte så dåligt eller hur ? Jobb finns för den som orkar se över arbetsförmedlingen horisont och ta initiativet.

  • Christopher

    Som inspiration så går våran granne i samma tankar, ett par detaljer. Internationellt register, förenklad administration, anpassade villkor, kompetens säkring kopplat mot forskning och innovation, grön sjöfart… Rama in detta in en tydlig strategi så bör förutsättningarna öppnas!

    http://shippingwatch.dk/secure/Rederier/article6841700.ece?utm_source=Feed&utm_medium=top&utm_campaign=Morgen&utm_content=2014-07-02+12%3A09%3A00&1404319157318

  • galne gunnar

    Fortsätt hellre döda svensk sjöfart än att införa ett SIS!!!!!

  • Anonym

    Skönt o höra nåt positivt, dock känns det mer som ett sista ryck. Jag är på, men vad spelar det för roll när det inte är ett enda parti som verkar bry sig, varför skulle dom? Rösterna finns inte i sjönäringen, för att ingen bryr sig. Finns ingen som bryr sig om hur båten ser ut som fraktade ens nya kläder från USA/Kina, ingen som bryr sig vart bensinen kom ifrån, ingen som bryr sig hur bilen en åker i byggdes, det enda som folk bryr sig om är vad det kostar. Och skandinavisk sjöfart är dyrare, så enkelt är det.
    Redaren får mer klirr, folket billigare prylar, handel mer omsättning. Det är vad politiker har blivit framröstade för av vårt fina folk.
    Precis som det har gått med de svenska åkerierna, kommer det att gå med fartygen och det skulle tyvärr inte förvåna mig om det snart börjar med de svenska bussarna och tågen…
    Lägst kostnad vinner, för att det är det konsumenter vill ha.
    Politiker och folket kommer först vakna när export- och import-priserna höjs. Vilket kommer ske om vi inte har egen konkurrens.
    Inte så optimistiskt kanske, men det är som det är..
    Jag hoppas verkligen att ert ambitiösa arbete inte är förgäves!
    Jag tror att om vi ska vända på detta måste vi börja prata sjöfart ordentligt, så vår nya generation vet vad det är överhuvudtaget.
    Att folk ser hur duktiga vi har varit och hur duktiga vi är på att jobba till sjöss.
    Jag älskar att vara svensk sjöman, men inte att vara ensam svensk ombord.
    Fortsätt kämpa!
    Tack ska ni ha

  • BOH

    Det finns väl inget sjöfolk kvar i Sverige, inte när du kan segla norskt och där en fullbetald matros har lön som en skeppare i Sveige.
    Matros/kranförare i Norska offshore i NIS.

  • Anonym

    Vill vi ha ett låglöneregister?

  • pooprökarn

    Newer happen ! Money talks and bullshit walks as ”they” say.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.