Sigrid är byggd på Galativarvet i Rumänien.

Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Skeppsbyggnad | Folk/företag | Specialfartyg

Sigrid döpt i Visby

SKB:s nya transportfartyg döptes i Visby hamn under tisdagen av gudmor Margareta Widén Berggren, kommunalråd i Östhammar.

SKB:s vd Christopher Eckerberg var uppenbart nöjd över att Sigrid döptes i strålande solsken.

– Vädergudarna är med oss, prognoserna talade om regn hela veckan, sa han och fortsatte: 

– Det nya fartyget utgör en viktig milstolpe för SKB. Vi är väldigt glada över att vi kan visa upp – och döpa – henne i Visby. Fartyget är ett bevis på ett sant internationellt samarbete, hon är byggd i Rumänien av det holländska varvet Damen och ska trafikera svenska hamnar. Vi är väldigt nöjda med varvet Galati som har byggt fartyg i över 100 år.

– Systemet som vi bygger upp nu för transporter och lagring ska vara i drift i många decennier så därför är det viktigt att vi hänger med i säkerhetskraven. Det gör vi med Sigrid och hon är också ett miljövänligt fartyg med lägre bränsleförbrukning.

Gudmor från Östhammar

Namnet Sigrid röstades fram via en intern omröstning på SKB. Gudmor, Margareta Widén Berggren (S), kommunalråd i Östhammar och vice ordförande i kommunstyrelsen, fick äran att knäcka champagnen mot skrovet (efter flera försök och viss hjälp) och uttala orden:

– Ditt namn ska vara Sigrid.

När Martijn Smit från Damen Shipyards Group överlämnade en tavla av fartyget med orden ”den här är för ditt kontor”, svarade Margareta Widén Berggren:

– Ånej, den här ska jag ha hemma.

12 behållare och 40 containrar

Sigrid är specialbyggd för transporter av radioaktivt avfall och använt kärnbränsle från de svenska kärnkraftverken till SKB:s anläggningar. Det låg- och medelaktiva driftavfallet tas till Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR, i Forsmark. Det använda kärnbränslet transporteras till Mellanlagret för använt kärnbränsle, Clab, i Oskarshamn.

Hon anlände till Sverige och Videbergs hamn vid Ringhals i början av december 2013 från varvet i Rumänien. Sigrid har tagit över efter Sigyn, som har skött transporterna sedan 1985. Sigrid har en dödvikt på 1.600 ton. Hon är 99,5 meter lång, 18,6 meter bred och tar som huvudsaklig last radioaktivt avfall och använt kärnbränsle. Lastkapaciteten är 12 transportbehållare eller 40 containrar.

Sigrid ägs av SKB och seglar under svensk flagg. Drift och bemanning sköts av Furetank Rederi AB. 

Sjöfartstidningen har tidigare skrivit en utförlig presentation av fartyget som du hittar här.

Kommentarer

  • Anonym

    Fråga om de också är nöjda med hennes manöveregenskaper.

  • Andersson

    Lite mera maskin hade inte skadat…då slapp man ligga så länge och vänta på väder o vind…
    Men sällan bråttom i den sjöfarten iofs 😉

  • Anonym

    Varför svensk flagg?
    Menar Sverige är ju världens terroristtätaste land.

  • Patrik

    Anonyma ligan är igång igen.

    • Thomas G

      Sorry Patrik, hann inte skriva under min insändare ”Varför svensk flagg?
      Menar Sverige är ju världens terroristtätaste land.”
      Med vänlig hälsning Thomas G

  • Sven Svensson

    SKB kan väl inte bedöma om ett varv eller ett fartyg är bra eller dåligt. De har ju ingen som helst branschkunskap eller branscherfarenhet. Fråga de ombordanställda som varit med under hela processen och kört både Sigyn och Sigrid. Om de vågar säga sanningen kommer det att låta helt annorlunda än när SKB svamlar…

  • Anonym

    Hall

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.