Ingen varslad. Diskussioner pågår mellan facken och Stena Line om hur man ska spara och öka intäkterna.
Nyheter
-
-
Optimism. Sjöbefälsföreningens Jörgen Lorén tror om att man kommer att finna en lösning som båda parter kan vara relativt nöjda med i förhandlingarna inom ramarna för Stena Lines stora sparpaket.
-
Avsiktsförklaring. Skangass förbinder sig att bunkra ship-to-ship inom ett område som ungefär omfattar östra Nordsjön, Skagerak och Kattegatt.
-
Lämpliga fartyg. Stena Line förlänger chartern av Stena Superfast-systrar på Irländska sjön.
-
Arbetsplats och hotell. Silja Serenade ligger i dockan på Turku Repair Yard för uppfräschning, samtidigt bor 400 man ombord.
-
Inre vattenvägar. Transportstyrelsens Erik Eklund tror sig kunna hitta en balans mellan svenska särkrav och ekonomisk hållbarhet för sjöfart på Sveriges inre vattenvägar.
-
Tillståndet klart. "Det är nu det finns intressanta möjligheter därute", säger vd:n för nystartade shippingbanken Maritime & Merchant.
-
Allt klart. Överenskommelsen om köp av Kungsholm är klar, nu behövs bara en kajplats för att affären ska kunna slutföras.
-
Framtidsyrke. Enligt Finnpilots vd Matti Pajula finns det inget som tyder på att behovet av lotsar skulle reduceras i framtiden – snarare tvärtom.
-
Hur känns det nya jobbet? Nya vd:n för Sveriges Redareförening om varför hon tackade ja till vd-posten och om det är ett stort steg att "byta sida".
-
Tvåan kom. Fjord Line har tagit leverans av sin andra LNG-drivna kryssningsfärja för Nordsjön.
-
Europeiskt initiativ. Genomfördes för att väcka uppmärksamhet åt situationen för hamnarbetare i Portugal, som enligt facket behandlas cyniskt.
-
Köpet godkänt. Internationella investerare köper sannolikt Kungsholm och hoppas på att få en kajplats i Göteborg.
-
Fyndpris. Dotterbolag till Scandlines överens med det konkursdrabbade varvet P+S Werft om att köpa de två halvfärdiga färjorna Berlin och Copenhagen.
-
Satsar vidare. Nyligen tog Pallas Shipping in torrlastaren Pallas River på bareboatcharter från Rederi AB Tingö – nu förlängs charterperioden till tre år.
-
Ny affär. Gotland Tankers har sålt produkttankern Anna Victoria till grekiska intressen, det är det andra tankfartyget man säljer på kort tid.
-
Fler klassrum. Meriturva kompletterar sin brandutbildningsanläggning i Obbnäs med en ny utbildnings- och servicebyggnad för att kunna ta emot fler deltagare i brandkurser.
-
Ökat flöde. APM Terminals ökar antalet avgångar på sin järnvägspendel mellan Göteborg och Oslo från en till fyra avgångar i veckan.
-
Leverans 2015-2016. Försvarets Materielverk har beställt två nya isklassade bogserbåtar som ska byggas vid Damen-varvet i Nederländerna.
-
Hemma igen. Finnhansa har återfått sitt ursprungliga namn och har samtidigt avvecklat den fartygsägande funktionen i sitt tyska dotterbolag Finnlines Deutschland.
-
Samarbete. Viking Line har belönats med diplom av finska Tullen för en "naturlig och konstruktiv dialog" med en myndighet.
-
Tydlig vinnare. Pressade priser och dumpade löner – åkerinäringen på land tar allt mer gods från järnväg och sjöfart. Och då har den stora överflyttningen av gods knappt börjat.
-
Säkrare i Somalia. Sedan rekordåret 2010 har antalet inrapporterade piratattacker världen över minskat med hela 41 procent.
-
Bakom galler. En domstol i Kenya har dömt 24 somaliska medborgare till fängelse för pirateri och kapning av ett fartyg.
-
Positiva siffror. De totala godsvolymerna i Malmö och Köpenhamn ökade med 2,3 procent förra året – bäst gick torrbulk och roro.