Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Wärtsilä designar ny kvarkenfärja

Framtidens färja för Kvarkentrafiken blir miljöanpassad och flexibel. Uppdraget att designa ett kommande nybygge har tilldelats Wärtsilä.

En nybyggd, miljöanpassad färja för linjen mellan Umeå och Vasa är en del av projektet Midway Alignment of the Bothnian Corridor. Wärtsilä har nu officiellt utsetts till den partner som ska designa den nya färjan. Uppdraget omfattar både inledande och grunddesign. Fartygsdesignfasen ska enligt planerna vara avslutad inom det andra kvartalet 2015.

Flexibilitet

Wärtsilä uppger att det nya fartyget planeras och designas för att vara innovativt, effektivt och miljövänligt. Wärtsiläs omfattande erfarenhet inom gasdriven framdrift var viktiga faktorer när kontraktet tilldelades.

Vidare uppges att man i designen kommer att beakta behovet av flexibilitet under drift. Underlaget för godstransporter på färjelinjen är relativt stabilt hela året medan passagerartrafiken är betydligt livligare under sommarhalvåret. Därför kommer färjan under högsäsong att köra fler turer än under resten av året. Meningen är att köra med en långsammare fart under lågsäsong för att reducera bränslekostnaderna. Vintertid kan isförhållandena ställa till med problem för kvarkentrafiken, så i designarbetet tar man även i beaktande drift under stränga vintrar.

Logistikkorridor

– Projektet initieras för att utveckla en multimodal logistikkorridor över Bottniska viken. En av projektets huvudverksamheter är planering och design av den nya färjan. Genomförbarhet och miljömässig hållbarhet är viktiga hörnstenar och Wärtsiläs erfarenhet och expertis kommer att bidra väsentligt till att nå en framgångsrik lösning, kommenterar Mathias Lindström, direktör för Kvarkenrådet och projektledare för projektet Midway Alignment of the Bothnian Corridor.

– I första hand slutförs den inledande designen så att vi sedan kan börja göra en mer exakt budget och utveckla projektet vidare, säger Magnus Miemois, direktör på Ship Power-lösningar inom Wärtsilä.

Volymökning

Färjetrafiken över Kvarken opereras av det svenk-finska rederiet NLC Ferry Ab Oy, med marknadsföringsnamnet Wasaline. Under det första halvåret uppvisar Wasaline en marginell ökning i sina passagerarsiffror. Under januari till och med juni 2014 transporterade rederiet 62.720 passagerare jämfört med 62.174 under första halvåret 2013.

– Vi utvecklar vår verksamhet hela tiden så att inte bara destinationen lockar, utan också själva resan.
Resan i sig skall vara en upplevelse, säger Catarina Fant, försäljnings- och marknadsföringsdirektör
för Wasaline.

 

Kommentarer

  • Anonymous

    Undrar om det där någonsin blir lönsamt.

  • Piraten

    Hur mycket är EU-pengar för den händelse nybygget blir av. Varken rederiet eller Wasa/Umeå kommuner, som nu finansierar trafiken kommer att ha råd till en ny färja av detta format. Lönsamhet i framtiden är knappast trolig, såvida inte taxfreereglerna ändras till vad det var tidigare.

    • Förnamn och efternamn…

      Nog finns det mycket pessimister i vår värld som tycker om att gnälla och klaga i stället för att uträtta något. Som tur är finns det massor med optimister också, en del av dem i Umeå och Vasa och tack vare dem har vi idag trafik mellan städerna. Med en ny färja som är skräddarsydd för linjen kan man säkert spara 20-30 % av drifts kostanderna och då blir linjen lönsam.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.