Här undsätter Stena Paris det äldre paret.

Fotograf: Besättningen Stena Paris

Kategori: Haveri | Tank

Svenskt par i sjönöd räddat av Concordia-fartyg

Ett äldre svenskt par hamnade under onsdagen i sjönöd med sin segelbåt mitt ute i Stilla havet. Tidigt i morse svensk tid kunde de räddas av ett Concordia Maritime-fartyg. 

Den 69-åriga kvinnan och 70-årige mannen, som enligt uppgift är från Södertälje, hade varit ute på seglats med sin segelbåt Blue Horizon sedan 2011 då de under onsdagen befann sig i Stilla havet, 125 nautiska mil (231 km) nordost om Cooköarna. 

Efter att drabbats av hårt väder och kraftig sjögång, med vågor på upp till fyra meter, bröts masten på deras 11,2 meter långa segelbåt av och hamnade på ett sådant sätt att den hotade att slå hål på skrovet.

Paret beslutade då att skicka ut larmsignaler, som plockades upp av såväl Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg (JRCC) som dess motsvarighet i Nya Zeeland (RCCNZ). 

Ändrade genast kursen

En räddningsoperation inleddes genast och ett flygplan skickades upp från Tahiti för att leta efter det närmast belägna fartyget – vilket visade sig vara Concordia Maritimes produkttankfartyg Stena Paris, som befann sig 150 nautiska mil (280 km)  från det nödställda paret. 

– Stena Paris var på väg mot Tahiti men satte då istället genast kurs mot paret. Efter en 13 timmar lång seglats nådde man fram, och med hjälp av flygplan dirigerades man sedan på rätt kurs för att hitta den här förhållandevis lilla båten, säger Kim Ullman, vd för Concordia Maritime, till Sjöfartstidningen. 

Kompakt mörker

Enligt Kim Ullman ville man inte sätta ned någon livbåt i den grova sjö som rådde, eftersom det fanns en risk att livbåten då skulle kunna slå sönder segelbåten. Räddningsoperationen skedde dessutom på kvällen lokal tid, då det var kompakt mörker.   

– Istället valde man att i lä gå så nära segelbåten som möjligt, för att sedan kasta över linor och dra båten intill skrovet. Efter det kastade man ned en lejdare så att paret kunde klättra upp.

Det äldre paret, som i samband med incidenten tvingades överge sin segelbåt, var enligt uppgift vid gott mod. 

– De var visserligen tämligen utmattande men hade inga fysiska skador utan bara några smärre blessyrer. Däremot var de synnerligen tacksamma över att vi nått fram till dem såpass snabbt som vi gjorde. 

Rejält skrovmål

Kim Ullman berättar att fick paret sig ett rejält skrovmål när de väl kommit ombord på Stena Paris, som på nytt satte kurs mot Tahiti. 

– Om de blev förvånade när de såg att det var ett fartyg med namnet Stena i fören som kom till deras undsättning? Ja, absolut. Och även om det är slitet uttryck så får man väl ändå säga att världen är liten. 

Ingen tvekan

Enligt Kim Ullman visste både befälhavare och besättning direkt vad som gällde när man fick larmet om den nödställda segelbåten.

– När något sådant här händer är det bara att bege sig iväg med en gång för att hjälpa till. Det finns inget som går före. Förutom att både lagar och förordningar reglerar det här, så är även sjömännens instinkt att direkt ge sig iväg. De vet själva vad naturkrafterna kan ställa till med, säger Kim Ullman, vd för Concordia Maritime. 

Får beröm

Enligt RCCNZ, som i ett pressmeddelande berömmer såväl befälhavare som besättning på Stena Paris för sin ”utomordentliga” räddningsinsats, har en varning nu skickats ut till fartyg i närheten av den övergivna segelbåten, som ligger kvar vid platsen för räddningsinsatsen.

Produkttankfartyget Stena Paris är på 65.200 dwt och byggdes 2005. Hon är ett av rederiets tio P-MAX-fartyg och chartras för närvarande av det franska oljebolaget Total.

Kommentarer

  • Stig Eskilsson

    Befälhavare och besättning på Stena Paris, ta till er RCCMZ beröm.

  • Magnus Crutebo

    Och hur många svenskar fanns det ombord på Stena Paris, innan de skeppsbrutna kom ombord? INGEN för så är det numera, tyvärr//magnuC

  • Anonym

    Hmm, och ändå kan jag inte låta bli att undra vad de egentligen hade där ute att göra. Hur mycket kostade räddningsinsatsen? Betalar paret den kostnaden? Jag har svårt att se varför andra skall betala för parets nöjesåkning.

    • Anonym

      Så skulle alla resonerat va? Vilken jävla dålig stämmning det skulle bli när ambulansen inte plockar upp en sjuk/skadad Stockholmare här på Tjörn med orden; ”Vad fan hade du här ute å göra? Du skulle stannat där du kom ifrån!”

      • Anonym

        Visst inte mig emot.

  • magnuC

    Jag håller helt med dig och då menar jag speciellt de dårar som cirkulerar i sina segelbåtar runt södra polcirkelen, dom ställer till med mycket besvär för SAR myndigheterna på södra halvklotet. Så fort de får lite vatten på däck så skriker de på mamma efter hjälp. Men det är väl någon form av penisförlängare att hålla till där nere bland isbergen. Den här frågan hade vi uppe på IMO Comsar mötena varje gång. när jag var med i London. Jag tycker att om man är i behov av utmaningar kan man istället springa några gånger upp och ner på något berg i Himalaja.

  • Egon Philipp

    Intressant ämne. 24/6 passerade vi Star Hansa som bistod en Katamaran med bränsle på N31-13 W 044-55 ca 700 NM ssw om Azorerna. Undrar vad de fick betala litern då det knappast kan vara ett nödläge för ett segelfartyg. Synd jag inte kunde identifiera katamaranen för att kolla vilka dårar det var ombord. Total avsaknad av reseplanering. Jag har själv seglat över Atlanten och haft 11 B i 3 dygn med våghöjd på 10 m, men det är inget problem om man vet vad man håller på med. Fler bilder på Flickr, S@ilor. Klart besättningen på Stena Paris ska ha beröm för gott arbete.

  • Per Nordström

    Man kan tycka mycket om små och stora äventyrares eskapader men goda räddningsinsatser värmer alltid hjärtat.

    • Egon Philipp

      En räddningsinsats för svensk sjöfart skulle värma speciellt om hjärtat.

  • Sailor

    Tror knappast seglarna får ”betala” något för räddningsinsatsen. Snarare tjänar Stena på lite god publicitet och att de visat gott sjömanskap!

  • Anonym

    god work all credit to all crew! i working in stena primorsk before

  • 'allå'allå'emliga armén

    Var är alla svenskar?

  • galning

    Svenskar hör till det förgångna…
    Slav arbetare är det ”nya”
    Svenskar är för dyra.. Men bara inom transport näringen ska bli kul att se om det kommer filiflapsare å jobbar på sjöfartsverket lr transportstyrelsen.
    Kanske rentav regeringen hur dyr är inte Reinfeldt?

  • galning

    Rederi kontoren borde iaf bli ersatta av billigare arbetskraft då 50 % av intäkterna säkert går till dem..

    • Anonym

      Så sant, så sant. När SjöV digitaliserade sjökrten för 15 år sedan hyrde man in ryska matte och fysik doktorer som gjorde jobbet. För samma pris som för två svenska gymnasie ingenjörer fick man tio ryska doktorer. Med skillnaden att ryssarna förstod vad man höll på men det gjorde inte de svenska ingenjörerna

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.