Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi

Tyst och tomt på Götaverken

Damen Shiprepair Götaverken ligger öde och tyst. Ingen aktivitet förekommer i dockorna och inga diskussioner förekommer med de parter som tidigare velat ta över varvet.  

Ända sedan beskedet kom i slutet av april om avvecklingen av Damen Shiprepair Götaverken i Göteborg har likvidatorn Morgan Hallén förhandlat med ett antal spekulanter som visat intresse för att ta över varvet helt eller delvis. Samtliga dessa diskussioner ligger dock just nu nere.

Inte i mål

– Vi satt i förhandlingar fram till strax efter mitten av juli, då hela processen avstannade och jag till min fasa upptäckte att alla parter försvann. Så tyvärr nådde vi inte i mål med någon av spekulanterna innan semestern och i nuläget vet jag inte om det fortfarande finns intresse, säger Morgan Hallén, som poängterar att stiltjen i förhandlingarna främst beror på att det just är semestertider och inte nödvändigtvis på att spekulanterna försvunnit för gott. 

– Nej, det behöver inte betyda att de inte längre är intresserade. Men visst drar det hela ut otäckt mycket på tiden. 

Behov av besked

En ytterligare faktor som försvårar eventuella förhandlingar i semestertider är att Morgan Hallén är beroende av att snabbt få besked av exempelvis länsstyrelsen och Göteborgs kommun när det gäller frågor om miljötillstånd, arrenden och liknande. 

– Götaverken som enhet är ingen vanligt förekommande industri, utan det är många olika parter inblandade när det gäller tillstånd och annat. Jag har då behov av att få snabba besked på frågor från intressenterna som berör just sådana saker, och nu när det är semestertider så går inte det. 

Tomma dockor 

Från och med mitten av juli har dockorna på varvet legat tomma, och det är heller inga fartyg på väg in till till varvet. Företagets anställda, vilka totalt uppgår till ett 50-tal, varslades som bekant i samband med beskedet i april och i slutet av augusti börjar de medarbetare som har kortast uppsägningstid att lämna företaget. 

– Jag är tillbaka från min egen semester den 18 augusti och kommer då att ta upp trådarna igen. Förhoppningsvis har vi då något som har mognat, där vi kan återuppta förhandlingarna, säger Morgan Hallén. 

Kommentarer

  • Anonymous

    Kära Göteborgare..!! Det ska ju byggas skyskrapor i frihamnen , inte faen får det finnas verksamheter som bullrar,ryker och för oväsen,när man ska dricka sin eftermiddagsgrogg på balkongen !! Borde ni la fatta.!!

    • frågande svensk

      Så du menar att det är fult att ha ett hederligt arbete som varvsarbetare?

      • Johan

        @ frågande svensk
        Det säger hen väl inte? Hen säger att man inte kan ha bullrande och rykande verksamheter i närheten av bostadshus.
        Hur får du in att varvsarbetet skulle vara fult i det hela??

  • Egen

    Sälj det till Chinafolk så det händer något.

  • Per Nilsson

    Förstår inte hur dom danska varven kan dra till sig så mycket reparationsjobb samt möjligtvis Öresundsvarvet, men inte Cityvarvet som ligger i Nordens största hamn???

    • Johan

      Priser?

      • Anonymous

        Samma gubbar på på golvet. Ny personal på kontoret med en massa fina titlar som e viktigare att ha en jobb vi dockorna och kajer. Det hela beror på fruktansvärd okunskap Att man kan öka kontors folket från 14 man till 46. E mig en gåta Hoppas all gubbar får nya jobb jäkligt kunnigt folk annat en Kalle anka kontoret me dom fina titlarna

      • Per Nilsson

        Det är just det jag undrar över. Skillnad i kostnader kan ju inte vara så stor mellan Sverige och Danmark eller är det farledskostnader och andra hamnavgifter som är skillnaden?

        • Johan

          Nej, menar mest kostnader för att faktiskt reparera sitt fartyg där.
          Priset är det man allt som oftast konkurrerar med. Kan Danskarna sätta ett bättre reparationspris, för samma arbete, väljer man säkerligen det alternativet.
          Sedan kan man ju såklart fråga sig Varför Danskarna kan ha ett billigare pris, om så är fallet. Vet inte alls hur ekonomipolitiken kring varv i Danmark ser ut, eller hur man arbetar med löner, osv, där.

  • Anonymous

    Det är inte mängden jobb som avgör om det är en bra affär för bolaget utan lönsamheten på dom jobb man gör. Jobba gratis kan alla men det betalar inga utgifter!

  • Karina Linnér, SMTF

    Jag hoppas att vi får se en artikel där Göteborgs kommun berättar hur man ser på verksamheten. Om man inte vill ha kvar verksamheten (som det spekuleras nedan) borde det kommunicerats tydligt från början. Det är riktigt tråkigt för de människor som lagom till semestern förlorar jobbet och som kanske ändå hade hopp om en fortsättning i och med förhandlingarna.

  • Anonymous

    Det är tyvärr nog kört för varvet med göteborgs storstilade byggplaner runt varvet. Man kan inte ha tung industri mitt i ett nytt bostads och kontorsområde. Det finns bara en möjlig placering i Göteborg. Det är i Arendals området. Innanför Ä-bron är det tyvärr kört.

  • Jan-Erik Mehtola

    Jag har varit inne på det tidigare och jag upprepar: Göteborg är död som varvsstad. Självklart trist att en stolt epok i stadens historia går i graven, men det är bara att ta fram samma entrepenörsanda som låg bakom grundandet av Göteborgs storindustrier och hitta nya nischer. Min pappa som var rörläggare på de olika varven i Göteborg i 46 år är inne på samma linje.

  • Anonymous

    OM det förmodan kommer att finnas så blir det jobb 5-10 svenskar resten blir rumäner, så e det bara

    • Jan-Erik Mehtola

      Så är det. När jag låg på Cityvarvet senast 2010 var det bara några enstaka förmän och dockningspersonalen som var svenskar. Resten var östeuropeer. Men det vet ju inte gemene man förstås. De tror fortfarande att det är som för 30 år sedan.

  • Stora Båtar

    Otroligt sorgligt att vi inte kan ha kvar något större varv som kan bygga stora fartyg. Skulle vilja se att vår nya isbrytargeneration byggs i Sverige på tex Götaverken. Olika offshorefartyg som Finnarna kammar hem hela tiden, är allt så mycket billigare i Finland totalt sett? Kan vi inte få något
    varvsstöd via EU så vi inte tappar allt kunnande..:(

  • Anonymous

    Varvet lägger ned nu, kommunen har för hårda miljökrav , intressenterna hoppar därför av. 20140822

  • Anonymous

    Kul att man kan driva varvsverksamhet i centrala Stockholm och Landskrona men inte i goa gamla inåtvända Göteborg. Så länge Volvo finns kvar så bryr man sej tydligen inte om nån annan industri. Nya Detroit snart?!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.