Åbovarvet får tyska Meyer Werft som ny majoritetsägare.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad | Passagerarsjöfart

Åbovarvet blir Meyer Turku Shipyard

Meyer Werft och finska staten tar över samtliga aktier i STX Finland Oy. Samtidigt beställer TUI Cruises två kryssningsfartyg från Åbovarvet.

Under nytt ägarskap får Åbovarvet namnet Meyer Turku Shipyard Oy. Meyer Werft kommer att äga 70 procent av varvsbolaget och finska statens Industriinvestering resten. De båda nya ägarna har förbundit sig att omedelbart finansiera det nya varvsbolaget för att skapa en stark grund för vidare utveckling. På längre sikt kommer staten sannolikt att överlåta sin ägarandel till Meyer Werft.

Innan affären slutgiltigt förverkligas krävs ännu godkännande från tyska konkurrensmyndigheter och definitiva beslut om finansiering under byggnadstiden från kommersiella banker.

Bra lösning

Det var en märkbart nöjd näringsminister som presenterade köpet av STX Finland Oy på presskonferensen i Helsingfors.

– Jag är mycket stolt över att denna långa process nu håller på att få en elegant lösning. Vi fick med en industriell partner som uppskattas inom branschen och har långa traditioner inom skeppsbyggnad. Meyer Werft är antagligen den främsta byggaren av kryssningsfartyg i världen, sade Jan Vapaavuori.

Dr. Jan Meyer, managing partner i Meyer Werft var också nöjd med lösningen:

– Denna anskaffning stärker varven i Papenburg, Åbo och Rostock. Genom att slå ihop våra krafter med Åbo kan vi erbjuda våra kunder mer flexibilitet. Dessutom respekterar båda varven varandra för den höga nivån av professionalism och kan sålunda lära en hel del av varandra för att förbättra sina arbetsprocesser eller genom gemensam forskning och utveckling.

Ny order

Samtidigt som nyheten om köpet offentliggjordes meddelar även näringsminister Jan Vapaavuori att TUI Cruises beställer ytterligare två 97.000 bt kryssningsfartyg från Åbovarvet. De blir systerfartyg till Mein Schiff 3 som levererades i våras och Mein Schiff 4 som är under byggnad. Värdet på tilläggsordern är sammanlagt omkring en miljard euro och de ska levereras 2016 och 2017.

 

 

Kommentarer

  • BP

    Meyer köper bort en konkurrent billigt… När staten överlåter full äganderätt läggs varvet och alla maskiner och utrustning skingras runt världen så att det blir nästintill omöjligt att starta varvsverksamhet igen och området säljs till bostäder. Spiken i kistan för Åbovarvet…

    • MS

      När varvet tillhörde STX var omedelbar fara att stänga även Åbo oerhört större än nu. Nu får varvet i Åbo får leva vidare. Det förblir att se dock om nya orders kommer till, inte bara två TUIs, det räcker inte till. Sen är faran som beskrivs nedan bara rejäl när det går riktigt dåligt för Meyer. En sak som inte i alla fall de närmaste tre åren är synbar på horisonten.

  • B.Lirbra

    Meyer koper for att kapaciteten inte racker till I Papenburg.
    Redarna vill ha store fartyg och storleksmassigt kan man inte bygga store an vad man nu gor I Papenburg, det ar helt enkelt omojligt att fa ut store fartyg till kusten ifran Papenburg som ju ligger inne I landet med en trang kanal som enda forbindelselank med kusten.
    Sa om Meyer vill fortsatta att vara leverantor av kryssningsfartyg maste man agera, och det har dom nu gjort.

  • kaj sundberg

    om fem år ska man väl kunna turkiska för med finska klarar man inte jobba på det varve de är synd att finska staten är så fattig och rädda att investera

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.