Fartygsregistret i Panama drar inte alltid till sig kvalitetstonnage.

Fotograf: Flickr.com/MPPope

Kategori: Regelverk | Juridik

45 fartyg kvarhållna inom Paris MoU

45 handelsfartyg är för närvarande kvarhållna runtom i Paris MoU-regionen sedan de fastnat i hamnstatskontroller, medan 60 fartyg är bannlysta.

För närvarande ligger 45 handelsfartyg kvarhållna i Paris Mou-regionen som består av 27 medlemsländer i Europa inklusive Kanada och Ryssland. Inget fartyg flaggat i de nordiska länderna är enligt Paris MoU kvarhållet. Majoriteten av de kvarhållna fartygen tillhör en flaggstat långt utanför Europa, bland annat är åtta flaggade i Panama.

Tre i Ravenna

Den senaste kvarhållningen registrerades i går och gäller multipurposegartyget Trader, flaggat på Cooköarna. Den längsta aktuella kvarhållningen svarar ankarhanteringsfartyget Michael Amos för, hon har legat i kanadensiska St. Johns sedan den 5 januari 2011. På listan finns för övrigt sex fartyg kvarhållna sedan 2011, bland annat tre Malta-flaggade multipurposefartyg i Ravenna, Italien.

Tanzania och Panama i topp

Enligt Paris MoU är samtidigt 60 fartyg bannlysta helt från regionen på kortare och längre tid. Många bannlysningar går långt bak i tiden, men den senaste gäller det Tanzaniaflaggade styckegodsfartyget Laguna som åkte dit i Italien efter sammanlagt tre kvarhållningar under de senaste 36 månaderna. Hon får nu inte anlöpa någon Paris MoU-hamn på tre månader.

Även på denna lista dominerar flaggstater utanför Europa; Tanzania och Panama ligger i topp med tio respektive åtta bannlysningar.

Kommentarer

  • Anonym

    Och ingen kvarhållning i Sverige! Kan det bero på att det inte sker någon PSC? Om ändå det sker någon PSC, när var det senaste gången det skedde i Ö-vik? För de kemtankers som kör etanol till Ö-vik är inte av högsta kvalitet…

  • Per Nordström

    Hamnstatskontroll är ett ”måste” i Sverige som i andra länder inom Paris MoU. Man kan ju se det positivt att fartygen som kommer hit inte är undermåliga och kvarhålls. Ett kvarhållande kräver dock extra inspektörsresurser men det får vi väl tro att sådana finns.

    • Anonym

      Bra naivt att tro att fartygen är bra.

  • Anonym

    De fartygsinspektörer som jobbar hos STA med portstate har nog gjort ett så pass gott jobb så att de redare som har gammalt tonnage med låg standard nog försöker att undvika Svenska hamnar.
    mvh
    FD fartygsinspektör

    • Anonym

      Fel. Har de senaste åren sett ett antal fartyg med etanollaster lossa i Örnsköldsvik som inte uppfyller kraven. Bland annat ett fartyg belagt med kvarstad… Det är inga problem att segla dåligt tonnage till hamnar norr om Gävlebukten.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.