”Ett jätteansvar”. Med anledning av branschens rekryteringsbehov kom 1.900 elever ut till Donsö under måndagen för att lära sig om sjöfart.
Nyheter
-
-
Cybersäkerhet. Helsingborgs Hamn har fått en miljon kronor för att stärka sin IT-säkerhet.
-
Hotbilder. Brexit och handelskrig diskuterades i panelen på Nautiska Föreningens 150-årsjubileum.
-
Nytt nummer ute nu! Sjöfarten blir alltmer IT-beroende och bristande beredskap mot cyberattacker kan bli en mycket dyr läxa. Fråga Maersk.
-
Utsläppsbrott. Två grekiska företag döms till böter för att ha kört en tanker på bränsle med högre svavelhalt än tillåtet och dessutom försökt dölja överträdelserna med falska dokument.
-
Sämre resultat. Maskinuppgradering på bunkerfartyget Pallas Glory belastar halvårsresultatet för Pallas Group.
-
Nybygge. Thun Tankers beställer produkttanker som ska sysselsättas av bunkerleverantören Geos Group.
-
Rekrytering. Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning hos Transportföretagen, berättar om rekryteringsarragemanget ”dag noll”, en heldag på Donsö för Göteborgsregionens elever.
-
Nytt koncept. Bore har beställt tre LNG-drivna nybyggen som enligt rederiet kombinerar det bästa hos roro- och lolo-fartyg.
-
Ny drift. Danskägda sjöfarts- och logistikföretaget SDK tar över driften av Lysekils hamn.
-
God utveckling. Passagerarantalet på Sjövägen i Stockholm fortsätter att öka kraftigt.
-
Kartell. Wallenius Wilhelmsen Ocean åtalas i Australien för kartellbeteende i början av 2010-talet.
-
Synas. Den planerade utbyggnaden av Preemraff i Lysekil blir nu föremål för regeringsprövning.
-
Tillbaka i juni. Skolfartyget Älva återvänder till Marina läroverket i Stocksund i början av juni nästa år.
-
Avslag. Anhöriga till offer för Estonias förlisning, som har stämt Bureau Veritas och Meyer Werft på mångmiljonbelopp, har fått avslag på sina skadeståndskrav i en fransk domstol.
-
Svagt halvår. Det första halvåret 2019 var för Eckerökoncernen betydligt sämre än i fjol, främst på grund av att tre fartyg var ur trafik i vintras på grund av dockning och omfattande uppgraderingar.
-
Jämna år. Årets stora golfevenemang inom sjöfarten, Shippinggolfen, har nu arrangerats i ett halvsekel.
-
Röda siffror. Årets första halvår var förlustbringande för Viking Line, men rederiet påpekar att det är tredje kvartalet som är avgörande för helårsresultatet.
-
Blir vd. Peter Fyrby har varit rederidirektör på Sjöfartsverket sedan 2011. Nu blir han vd för Blidösundsbolaget och Utö Rederi.
-
Max 0,5. Speciellt för marknaden i Nordvästeuropa har Neste tagit fram en ny 0,5 procents marin bunkerolja inför 2020.
-
Ljusning. Kim Ullman, vd på Concordia Maritime, tror på en vändning av den svaga tankmarknaden under hösten.
-
Saneras. Vraket Lindesnäs utanför Nyköping står näst på tur att tömmas på olja för att eliminera risken för utsläpp nära känsliga naturområden.
-
Stena Impero. Erik Hånell, vd för Stena Bulk, har skickat en officiell vädjan till de ledande politikerna i de länder besättningen kommer från.
-
Rotorsegel. Scandlines utrustar sin hybridfärja Copenhagen med rotorsegel.
-
Bildspecial: Vi har fått några fina bilder från Thun London på resa mot Europa, tagna av fartygets befälhavare.