Under torsdagen kölsträcktes Aurora Botnia på varvet i Raumo.
Wasaline

Aurora Botnia kölsträckt

Under torsdagen firades det traditionsenligt på varvet i Raumo. Det var nämligen dags för kölsträckning av Wasalines nybygge Aurora Botnia.

Relaterade artiklar

Under hösten skars den första plåten till fartyget och även det skedde under ceremoniella former. Och på torsdagen den 13 februari sänktes den första sektionen på drygt 210 ton ned i Rauma Maritime Constructions byggdocka i Raumo. Jyrki Heinimaa, vd för varvet och Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Umeå, var de som fick lägga lyckoslantar under kölen enligt tradition. Både finska och svenska mynt användes.

Inhemskt producerad

– Jag är mycket stolt över att vi nått denna milstolpe. Kölsträckningen är något vi sett fram emot över en längre tid. Nu kan vi äntligen se att de många åren av planering börjar leda till något konkret. Ropax-färjan är utrustad med den mest miljövänliga tekniken i världen och är inhemskt producerad till över 80 procent, säger Wasalines verkställande direktör Peter Ståhlberg, i ett pressmeddelande.

Aurora Botnias kapacitet blir 800 passagerare och hon får en fraktkapacitet på 1.500 filmeter. Nybygget ska ersätta den nuvarande färjan Wasa Express på linjen Umeå–Vasa.

Poddar

NB6002 som hon heter på varvet, eller Aurora Botnia som fartyget ska döpas till efter en namntävling, planeras att sjösättas under hösten 2020. Leveransklart blir fartyget under våren 2021. Projektet uppges kosta 210 miljoner euro.

Nybygget utrustas med ett hybrid-drivsystem med batterier och fyra Wärtsilä 31 DF-motorer. Framdrift sker med eldrivna roderpropellrar av typen Azipod. Bränslet blir LNG eller flytande biogas LBG som produceras i Vasa med hjälp av återvunnet material. Färjan kan gå in till och ut från hamnarna under eldrift med energi från den installerade batteribanken.