Ny ledning. Just nu händer det mycket inom föreningen Skärgårdsredarna – bland annat att Anders Werner tar över som vd från 1 februari 2020.
Nyheter
-
-
Nytt nummer ute nu! I nummer 10/2019 pratar vi sjötransport med några av sjöfartens allra viktigaste kunder – lastägarna.
-
Ekobonusen. Den som vill ansöka om ekobonus för tiden 2020–2022 bör förbereda sig väl för när ansökningstiden startar kan tiden vara knapp.
-
Goda råd. Bråka inte med varandra om vilken lösning som är bäst, ingen lösning är perfekt, var rådet från Johanna Mossberg (Rise) på Svensk Sjöfarts höstseminarium.
-
Sjöfartsverkets branschdag. Sjöfartsverkets ansträngda ekonomi påverkar den svenska handelssjöfarten på flera sätt. Bland annat är sjömätningen som skulle hjälpa sjöfarten med ruttoptimering lagd på is.
-
Delrapport. Nu har norska haverikommissionen kommit med sin delrapport om orsaken till kryssningsfartyget Viking Skys blackout i våras.
-
Nya hamnlösningar. Energihamnen och containerterminalen i Göteborg, liksom Trelleborgs hamn, har snabbat upp sina flöden med nya IT-system och automatiserade lastbilsportar.
-
Nej till HFO. Företag som erbjuder expeditionskryssning i Arktis har beslutat att helt avstå från tjockolja när de opererar i arktiska vatten.
-
Ägarbyte. Prima Lady har bytt namn och ägare men fortsätter i sin trafik för Prima Shipping.
-
Nybyggen. Nu är det första ropax-fartyget i E-flexerserien levererat.
-
Strejkhot. Om en lösning inte nås i finska Postens strejk kan det leda till en sympatistrejk som stoppar den finskflaggade sjöfarten.
-
Överflyttningen går trögt. Trots uttalade fördelar och politisk prioritering syns inte någon ökning av andelen sjötransporter enligt ny rapport från IVL.
-
Prisas igen. Carnivals träningscenter Csmart röstades fram som vinnare av priset Safety4Sea Europort Training Award för andra året i rad.
-
Växer. Gasum växer genom förvärv av AGA Clean Energy och Nauticor Marine Bunkering.
-
Sjöräddning. Mildare väder kan ha lett till färre räddningsinsatser under sommaren 2019.
-
Digitalisering. Av flera anledningar kommer sjöjobben inte att försvinna i framtiden, enligt en rapport från Transportföretagen och en studie från Hamburg School of Business Administration.
-
Lastägaransvar. Det var svenska bolag som ägde lasterna på torrlastaren Rix Emerald när fartyget först avvek från inspektion och senare belades med nyttjandeförbud på grund av brister.
-
Levererad. Thun Tankers har tagit emot det tredje produkttankfartyget i sin L-klass.
-
Utbyggd Masthamn. Stockholms Hamnar och Viking Line har byggt nytt och ökar flödet i Masthamnen.
-
Laddhybrid. Finlands statliga färjerederi Finferries har beställt en hybridfärja för trafik på Föglölinjen i Ålands skärgård.
-
Nytt bränsle. A. P. Møller-Maersk och Wallenius Wilhelmsen utvecklar ett nytt fartygsbränsle.
-
Nedläggningshotad. Sjömanskyrkan i Göteborg hoppas på att Göteborgs kommun säljer fastigheten till en ny ägare som kan låta verksamheten finnas kvar.
-
Haverirapport. Situationsmedvetenheten var oklar hos alla inblandade parter inför kollisionen mellan fregatten Helge Ingstad och tankern Sola TS för ett år sedan.
-
Maskinhaveri. Passagerarna på Trafikverkets färja Capella fick evakueras med helikopter efter ett maskinhaveri.
-
Skeppsmäklareföreningen. Höstmötet handlade om flera ämnen, bland annat nya föreskrifter kring lotsplikt och att flytta gods från land till hav.