Politik. Nu har ytterligare två riksdagsledamöter ställt skriftliga frågor om regeringen avser förändra regelverket om sjöfartsstöd på grund av den pågående pandemin.
Nyheter
-
-
Torrlastare. Nyförvärvet Aurelie har inlett en långtidscharter för Meriaura.
-
Från flyg till sjö. Forseas tillträdande vd har senast varit operativ chef för Köpenhamns Flygplats.
-
Testar LBG. Under onsdagen började Destination Gotland att testa inblandning av biogas i sin gasvdrivna färja Visborg.
-
Nybygge. Thun Tankers kontrakterar sitt andra produkttankfartyg av en specialdesign för trafik till nischhamnar med stor tidvattenskillnad.
-
Rapport. FInska Traficom har släppt en rapport om betydelsen av ekonomiska incitament för att främja miljöinvesteringar i sjöfarten.
-
Sassnitz till salu. Stena Line har erbjudit den tyska staden Sassnitz att för 1,5 miljoner euro överta både färjan, linjen och personalen.
-
Osäkra tider. Få märkbara effekter av pandemin för rederierna på produkt- och bunkermarknaderna ännu, men ändå finns en stor oro för marknaden på lång sikt.
-
Skakigt. Den pågående coronapandemin har skakat tank- och oljemarknaderna i sina grundvalar. Det låga oljepriset har gjort att fraktraterna skjutit upp i himlen. Men nu tror Concordia Maritime att baksmällan är på gång.
-
Fer stödåtgärder. I sin budgetmotion föreslår Vänsterpartiet en rad satsningar på sjöfarten för att skydda näringen under coronakrisen.
-
Kollektivtrafik. Det finns pengar att spara när det kommer till att satsa på elfärjor i kollektivtrafiken. Det framkommer i en ny undersökning.
-
Trafikledning. Den 1 juli tas det nya trafiksepareringssystemet för Kattegatt i drift. Tanken är att glesa ut trafiken för att öka sjösäkerheten, men också för att gynna klimatet.
-
Nödvändigt resande. Från 14 maj säljer färjerederierna åter personbiljetter för arbets- och andra nödvändiga resor till Finland.
-
Prekär situation. Ett underlag för tillfällig sjöfartsstödsförordning finns redan klart, men branschen väntar fortfarande på ett beslut från regeringen.
-
Föreningsnytt. På sjöfartsnätverket Wista Swedens årsmöte valde stämman en ny styrelse och stakade ut vägen för kommande verksamhetsår – en ambition är att fortsätta agera som blåslampa.
-
Ekonomi. Coronapandemin har slagit hårt mot Tallink Group. Under fredagen presenterade rederiet sina finansiella resultat för årets första kvartal.
-
Jobben hotade. Tallink Silja kan tvingas varsla en stor del av sina ombordanställda om inte en tillfällig ändring av lagen om sjöfartsstödet förverkligas.
-
Nybygge. Trots den pågående pandemin så har inte byggandet av Wasalines nya färja Aurora Botnia vid Rauma Marine Constructions drabbats av några förseningar.
-
Sjötransport. Meriaura utnyttjar sjövägen för miljörelaterade bulktransporter för att minska övergödningen av havet.
-
Omläggning. Den norska industrikoncernen Yara transporterar numera sitt gods till Uddevalla med fartyg.
-
Kan köpa biljetter. Nödvändig passagerartrafik till Finland blir åter möjlig på bland annat på Tallinks färjor från Stockholm till Åbo via Åland.
-
Brottsutredning. I samband med de uppmärksammade turerna kring fartyget Birger Jarl passade ägaren på att registrera ett nytt namn på det.
-
Passagerarsjöfart. Viking Line har beslutat att öppna upp för nödvändig passagerartrafik från och med 14 maj.
-
Nytt datum för SMM. Den stora maritima mässan, SMM i Hamburg, som skulle ha hållits nu i september flyttas till 2–5 februari 2021.
-
Politik. Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar det stödpaket på 39 miljarder till företagen som regeringen med samarbetspartier lanserade förra veckan, men efterlyser även fler åtgärder.