Nordisk tvistelösning. Noma, det nordiska regelverket för skiljeförfaranden, blir allt mer accepterat i Norge och Danmark. Men i Sverige och Finland går det trögare.
Nyheter
-
-
Nytt samarbete. Det första eventet inom samarbetsprojektet Fairway Forward ägde rum på onsdagen i Helsingfors.
-
Breddat gasutbud. För att möta ökad efterfrågan på LNG har Gasum börjat använda Swedegas anläggning i energihamnen i Göteborg.
-
Ny statistik. Svensk Sjöfarts färska nyckeltal visar att det går uppåt för den svenska handelssjöfarten. Även om antalet fartyg minskat något.
-
Farligt gods. IMDG-koden, farligt avfall på roro-fartyg och bristande farligt gods-märkning avhandlades på Farligt gods-konferensen förra veckan.
-
Ny generation. Stena Bulk beställer två 49.900 dwt IMOIIMeMax-tankers som ska drivas med metanol.
-
Stärker organisationen. Kongsberg fortsätter att satsa på sin Åbo-enhet för utveckling av system för fjärrövervakning och fjärrstyrning av fartyg.
-
Ny ledning. Just nu händer det mycket inom föreningen Skärgårdsredarna – bland annat att Anders Werner tar över som vd från 1 februari 2020.
-
Nytt nummer ute nu! I nummer 10/2019 pratar vi sjötransport med några av sjöfartens allra viktigaste kunder – lastägarna.
-
Ekobonusen. Den som vill ansöka om ekobonus för tiden 2020–2022 bör förbereda sig väl för när ansökningstiden startar kan tiden vara knapp.
-
Goda råd. Bråka inte med varandra om vilken lösning som är bäst, ingen lösning är perfekt, var rådet från Johanna Mossberg (Rise) på Svensk Sjöfarts höstseminarium.
-
Sjöfartsverkets branschdag. Sjöfartsverkets ansträngda ekonomi påverkar den svenska handelssjöfarten på flera sätt. Bland annat är sjömätningen som skulle hjälpa sjöfarten med ruttoptimering lagd på is.
-
Delrapport. Nu har norska haverikommissionen kommit med sin delrapport om orsaken till kryssningsfartyget Viking Skys blackout i våras.
-
Nya hamnlösningar. Energihamnen och containerterminalen i Göteborg, liksom Trelleborgs hamn, har snabbat upp sina flöden med nya IT-system och automatiserade lastbilsportar.
-
Nej till HFO. Företag som erbjuder expeditionskryssning i Arktis har beslutat att helt avstå från tjockolja när de opererar i arktiska vatten.
-
Ägarbyte. Prima Lady har bytt namn och ägare men fortsätter i sin trafik för Prima Shipping.
-
Nybyggen. Nu är det första ropax-fartyget i E-flexerserien levererat.
-
Strejkhot. Om en lösning inte nås i finska Postens strejk kan det leda till en sympatistrejk som stoppar den finskflaggade sjöfarten.
-
Överflyttningen går trögt. Trots uttalade fördelar och politisk prioritering syns inte någon ökning av andelen sjötransporter enligt ny rapport från IVL.
-
Prisas igen. Carnivals träningscenter Csmart röstades fram som vinnare av priset Safety4Sea Europort Training Award för andra året i rad.
-
Växer. Gasum växer genom förvärv av AGA Clean Energy och Nauticor Marine Bunkering.
-
Sjöräddning. Mildare väder kan ha lett till färre räddningsinsatser under sommaren 2019.
-
Digitalisering. Av flera anledningar kommer sjöjobben inte att försvinna i framtiden, enligt en rapport från Transportföretagen och en studie från Hamburg School of Business Administration.
-
Lastägaransvar. Det var svenska bolag som ägde lasterna på torrlastaren Rix Emerald när fartyget först avvek från inspektion och senare belades med nyttjandeförbud på grund av brister.
-
Levererad. Thun Tankers har tagit emot det tredje produkttankfartyget i sin L-klass.