Hargs hamn. Farleden in till Hargs hamn fördjupas med 2,5 meter. När det är klart vid årsskiftet ska hamnen muddras och få ny och längre kaj.
Nyheter
-
-
Går på gas. Tallinks nybygge MyStar får dual fuel-huvudmaskiner från MAN.
-
Kommer hem. Problemdrabbade bygget av forskningsfartyget Skagerak ska snart vara över. I dag torsdag övergår fartyget i Göteborgs universitets ägo och får svensk flagg.
-
Omlastningsterminal. Det norska kretsloppsföretaget Noah planerar att anlägga en omlastningsterminal för avfallsprodukter i Oxelösunds hamn.
-
Osäkerhet. Nu börjar färjetrafiken mellan Sverige och Finland känna av effekterna från spridningen av coronaviruset och Viking Line aviserar förändrade resultatutsikter.
-
Trafiken på Göta Älv. Nu har Sjöfartsverket, Trafikverket, Västtrafik och Göteborgs stads trafikkontor tagit fram förslag på regler för hur och när broarna över Göta Älv ska öppnas.
-
Autodockning. Express 1, Molslinjens snabbfärja mellan Rönne och Ystad får Danmarks första system för autodockning. Systemet levereras av Wärtsilä.
-
Närsjöfart. Stockholms- och Mälardalsregionernas politiker, tjänstemän och näringsliv har har diskuterat möjligheterna att överflytta gods från väg till sjö med nationella samordnaren för inrikes sjöfart, Pia Berglund.
-
STM-samarbete. Wärtsilä, Saab och Kongsberg har bildat ett icke vinstdrivande konsortium för att driva infrastrukturen för STM, Sea Traffic Management.
-
Ny design. Sverige och Finland tar fram en gemensam design för nästa generation av isbrytare.
-
Coronaviruset. Importmarknaden påverkas drastiskt av Coronaviruset. Restriktioner i Kinas hamnar gör att Greencarrier erbjuder kunder godstransport via järnväg till sina kunder.
-
Elhybrid. 83 år gammalt passagerarfartyg på Mälaren har konverterats för att reducera CO2-utsläpp med närmare hälften.
-
Cyberhot. Branschens riktlinjer diskuterades på seminarium om de kommande IMO-kraven på cybersäkerhet.
-
KBV. Kustbevakningen ska delta mer i totalförsvaret och EU:s gränskontroller och äskar därför om höjda anslag från och med 2021 .
-
Stena Edda. Det andra systerfartyget i Stena Lines serie E-Flexer har nu anlänt till Belfast. Nästa vecka ska hon sättas in på sin rutt Belfast–Liverpool.
-
E-handel. De ökande godsvolymerna som e-handlen genererar kommer i ganska liten utsträckning sjöfarten till del, framgår av ny rapport.
-
Livstidsförlängning. Efter en omfattande uppgradering på Damen Oskarshamnsvarvet ska Ocean Surveyor utföra undersökningsarbete i 25 år till.
-
Coronakonsekvenser. Skeppsmäklareföreningen rekommenderar nu att alla fartygsbesök riskklassas. I en stor artikel skildrar föreningens vd läget för skeppsmäklarna just nu. ”Vi har en mycket stor utmaning framför oss”, konstaterar Erik Eriksen, Sverigechef för Cosco Shipping Lines.
-
Debatt. Om det finns någon klokskap kvar får inte Sjömanskyrkan i Göteborg läggas ner och säljas ut, anser flera göteborgsföreningar.
-
Stor order. Om samförståndsavtalet leder till beställning kommer RMC i Raumo att bygga två stora färjor för australiska TT-Line.
-
Piratstatistik. Globalt sett minskar sjöröveriet, men i Västafrika ökar det och det gör också kidnappningar av besättningsmedlemmar.
-
HFO. 2024 är det tänkt att ett förbud mot HFO ska träda i kraft i Arktis, för att sedan tillämpas fullt ut 2029. Men det utkast till förbudet som lämnats till IMO:s underkommité PPR har alltför många undantag och kryphål enligt kritiker.
-
Säljer. Alandia säljer ut sin andel i Nordic Marine Insurance till West of England P&I Club.
-
SAILS. Det svensk-finländska färjerederiet Wasaline har anslutit sig till SAILS för god praxis för skyddandet av havs- och kustmiljön inom sjöfarten.
-
LPG. Världens första test med LPG som bränsle i en tvåtaktsmotor överträffade förväntningarna. Därför beställer BW LPG ytterligare fyra bränslesystem av Wärtsilä till sina fartyg.