2023 ska arbetet med att ha tagit fram en ny avgiftsmodell för Sjöfartsverket vara klart.

Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Myndigheter | Miljö

Arbetet med ny avgiftsmodell har inletts

VTI har inlett ett arbete med att ta fram förslag till nya modeller för Sjöfartsverkets avgifter, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. Förslagen ska bidra till ökade miljö- och klimatnyttor och en harmonisering med svenska hamnars avgifter.

Sjöfartsverkets farleds- och lotsavgifter utgör grunden i Sjöfartsverkets finansieringsmodell. Den nuvarande avgiftsmodellen som trädde i kraft år 2018 innebär att en del av farledsavgifterna beror på fartygets storlek och på fem mått på miljöprestanda.

”Utrymme för finansiering”

Även hamnarna i Sverige tillämpar differentierad prissättning baserat på miljöprestanda, men det finns enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, ett utrymme för harmonisering av miljöincitament mellan Sjöfartsverket och hamnarna för att nå större klimat- och miljönyttor. 

VTI har fått finansiering från Trafikverket för att ta fram rekommendationer till en justerad avgiftsmodell för Sjöfartsverket som kan implementeras år 2023 och till en helt ny avgiftsmodell som kan införas på längre sikt. Arbetet startade 1 januari i år och pågår till slutet av 2023, skriver VTI i ett pressmeddelande.

Enligt myndigheten kommer arbetet bland annat innebära att i detalj ta reda på hur fartygstrafiken som anlöper Sverige reagerat på tidigare avgiftsförändringar. 

Referensgrupp kopplas till projektet

Projektet genomförs i samarbete med Sjöfartsverket och Sveriges Hamnar. Till projektet kopplas också en referensgrupp där Sveriges Kommuner och Regioner, Föreningen Svensk Sjöfart samt Skärgårdsredarna ingår.

– VTI har tidigare erfarenhet av att utvärdera Sjöfartsverkets avgifter och studera sjöfartens konkurrenskraft. Den kompetens som vi byggt upp ger oss förutsättningar att ta fram genomarbetade förslag på avgiftsmodeller, säger Inge Vierth, utredningsledare på VTI, i myndighetens pressmeddelande.

I en kommentar säger Eric Tedesjö, branschchef för Sveriges Hamnar, ett förbund inom Transportföretagen, att det är viktigt att hamnarna i Sverige ges goda villkor genom rätt tillämpade avgifter för att vara attraktiva och kunna konkurrera på lika villkor.

– En anpassad avgiftsmodell ger hamnarna möjlighet att satsa ytterligare på ökad hållbarhet. Därför går Sveriges Hamnar in och stöttar utredningen, säger han i ett pressmeddelande.