Containervolymerna i Göteborgs hamn ökade under 2020.

Fotograf: Göteborgs Hamn AB

Kategori: Hamn/Logistik

Ökade containervolymer i Göteborgs hamn

Containervolymerna i Göteborgs hamn ökade under 2020, medan passagerarvolymerna minskade. Det visar statistik från hamnen.

Totalt sett ökade containervolymerna i Göteborgs hamn med närmare en procent under 2020, jämfört med den övriga Sverigemarknaden som tappade två procent. Det uppger hamnen i ett pressmeddelande.

I hamnens övriga segment hade coronapandemin en negativ påverkan. Mest drabbad blev passagerartrafiken i hamnen, med en nedstängd kryssningsturism och reserestriktioner i färjetrafiken.

Lågt råoljepris

I energisegmentet började året starkt för Göteborgs hamn med höga volymer. Lågt råoljepris under våren gjorde att råoljelagringen ökade. Andra halvan av året präglades av minskad efterfrågan på flygbränsle och andra transportbränslen på grund av corona.

Den svenska nybilsförsäljningen gick ner med 18 procent under året, och den globala marknaden har generellt följt samma mönster. I Göteborgs hamn minskade volymerna med 15 procent under året som gick, där den största enskilda faktorn var Volvo Cars produktionsstopp under våren.

Även den intraeuropeiska rorotrafiken drabbades av coronavirusets följder, meddelar hamnen, men sista kvartalet 2020 visade en ökning på sju procent.

”Har gjort nästan allting rätt”

– 2020 ställde höga krav på oss alla i och kring Göteborgs hamn, vår flexibilitet och anpassningsförmåga har ställts på prov. Efter förutsättningarna och med facit i hand har vi gjort nästan allting rätt i hamnen, där vi till och med lyckats öka på sina håll. Samtliga terminaloperatörer i hamnen ska ha en eloge, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB, i pressmeddelandet.

Enligt hamnen vidtogs åtgärder redan den 1 februari förra året för att lyckas hålla hamnen öppen och fri från störningar till följd av pandemin.

– I det korta perspektivet har det handlat om det rent operationella, att fortsätta vara en tillgång för industrin i navigeringen genom detta. Exempelvis genom att säkra tillgång på tomcontainers, säger Elvir Dzanic.

Långsiktigt investeringsprogram

På längre sikt har året handlat om att inte tappa tempo i hamnens utvecklingsplaner. Hamnen har ett långsiktigt investeringsprogram där man under året exempelvis tagit viktiga steg i hamnens farledsfördjupningsprojekt Skandiaporten, såväl som i den nya terminalen Arendal 2, skriver Göteborgs hamn.