Elhybridfärjan Elvy.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad | Färjetrafik | Miljö

Göteborg får ny elhybrid

Västtrafik har beslutat att beställa ytterligare en elhybridfärja för trafiken över Göta älv i Göteborg.

Varvet Uudenkaupungin Työvene i Nystad, Finland, bygger ett systerfartyg till elhybriden Elvy. Den nya färjan som nu har beställts av Västtrafik kommer att inleda trafik över Göta älv under 2022 och får kapacitet för 298 passagerare och 80 cyklar.

Sedan tidigare trafikerar redan tre färjor av samma typ över Göta älv, samtliga byggda av Uudenkaupungin Työvene. Älveli och Älvfrida har dieselelektrisk framdrift, medan den nyare Elvy har elhybriddrift.

Deklarerar option

I kontraktet för de två första färjorna ingick option på ytterligare två. Den ena utnyttjades när Elvy beställdes och den andra har Västtrafik nu beslutat att utnyttja.

– Vi har haft väldigt goda erfarenheter av vår tidigare elhybridfärja så det känns helt rätt att nu skaffa en till. Då allt fler kommer att bo och arbeta vid älven är det viktigt att vi redan nu stärker trafiken inför framtiden. Att då välja ett mer hållbart alternativ för båttrafiken i centrala Göteborg känns helt självklart, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i ett pressmeddelande.

Mer batterikapacitet

Den nu beställda färjan får ett förbättrat batteripaket. Det innebär att båten kommer att kunna köra med eldrift en timme längre jämfört med Elvy, vilket ger större miljövinster. Batterierna laddas av dieselgeneratorer under gång eller med el vid kaj. Med sin eldrift minskar den nya älvskytteln utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar med två tredjedelar, uppger Västtrafik. Batterierna kan laddas med förnybar el från vindkraft och vattenkraft.

I framtiden räknar Västtrafik med att resandebehovet över älven kommer att öka med fler bostäder och verksamheter i området. Investeringen i en ny färja gör det då möjligt för fler att kunna resa kollektivt. Hur den nya färjan ska trafikera över Göta älv är ännu inte helt bestämt.