Ekonomi. Sjöfartsverket räknar med ett underskott på över 300 miljoner kronor på grund av minskade intäkter från farleds- och lotsavgifter, det som en följd av coronakrisen.
Nyheter
-
-
Snabba puckar. Transportstyrelsen har aktiverat sin krisorganisation och kan fatta snabbare beslut, något som uppskattas av sjöfartsbranschen.
-
Ombordliv. Coronapandemin gör att kryssningsfärjan Silja Symphony ligger upplagd i Stockholm. Men det är ingen brist på arbete för de 17 i besättningen, exempelvis ska det spolas i alla toaletter.
-
23. 000 kronor dyrare per anlöp. Enligt en rapport från VTI slår Sjöfartsverkets nya system för farleds- och lotsavgifter mycket olika beroende på fartygssegment. Kyl- och containerfartyg betalar mest.
-
Drabbade. Många filippinska besättningsmedlemmar som normalt arbetar på svenska fartyg har hamnat i en väldigt svår situation på grund av coronapandemin.
-
Testa sjömän. Besättningsbyten är fortfarande ett stort problem. Wallenius SOL:s vd Ragnar Johansson vill att sjömän ska få testa sig. Svensk Sjöfart har tagit upp frågan med myndigheterna.
-
Passagerarsjöfart. Stena Line gör en temporär fartygsrockad mellan Karlskrona och Gdynia. Stena Vision läggs upp och Stena Nordica kommer tillbaka.
-
Fartygshistoria. Efter över 40 år har Cementas fartyg Sunnanvik nu lämnat Slite för sista gången.
-
Lågvarviga huvudmaskiner. Finnlines tre isförstärkta roro-nybyggen får samma huvudmaskiner som de nio halvsystrarna som ska gå i trafik för Grimaldi.
-
Göteborgs ytterhamnar. Göteborgs hamn kan få möjlighet att utvecklas i området mellan Älvsborgsbron och Torshamnspiren. Främst handlar det om att kunna flytta ut färjetrafiken från den inre staden.
-
Kölsträckt. Trots coronatider har det kinesiska varvet aviserat att Furetanks nybygge troligtvis kan levereras på utsatt tid.
-
Småskaligt. Grundarna bakom det nya bolaget Skaw Shipping & Transport ser potential i inrikes- och kustsjöfart.
-
N-O-S satsar. Northern Offshore Services har förvärvat två supplyfartyg från Rix Shipping, bygger om ett av sina gamla fartyg och bygger ett nytt.
-
Passagerarsjöfart. Tallink överväger att enbart trafikera linjen mellan Stockholm och Riga med en färja efter att reserestriktionerna hävts.
-
Hamn. Nu har Karlshamns hamn upphandlat en entreprenör för byggandet av ett tredje färjeläge i hamnen för att kunna ta emot 230 meter långa roro-fartyg.
-
Tank. Thun Tankers har tagit leverans av sitt fjärde fartyg i L-klassen, Thun Liffey.
-
Varsel. Corona slår hårt mot hamnen i Malmö där 40 anställda nu varslas.
-
Viss kritik. Det europeiska transportarbetarförbundet efterlyser ett ökat skydd för sjöfartsfolk under coronapandemin.
-
Fossilfritt. På uppdrag av regeringen ska Sjöfartsverket och Kustbevakningen undersöka hur deras fartyg och båtar kan bli fossilfria.
-
Passagerarsjöfart. Det tyska kryssningsrederiet Aida cruises vill lägga upp ett av sina kryssningsfartyg i Sverige och har bland annat en dialog med Göteborgs hamn.
-
Politik. Föreningen Svensk sjöfart ger både beröm och kritik till regeringen för vårändringsbudgeten som presenterades under onsdagen.
-
”Matchmaking”. Estniskt-finskt rekryteringsföretag vill vara länk mellan permitterade sjömän och rederier som råkar ut för besättningsbrist på grund av reserestriktioner.
-
Uppläggning. Minskad efterfrågan i fordonsindustrin har påverkat biltransportrederiet Wallenius Wilhelmsen som gör så kallade cold lay-ups för ett tiotal av sina fartyg.
-
Färjekoll. Färjetrafiken rullar på, men passagerartrafiken är av minimal omfattning på flera linjer.
-
Korttidspermitteringen ökas. I går meddelade finansminister Magdalena Andersson och Januaripartierna att möjligheten korttidspermittering ökas till 80 procent.