Ökad export. I Göteborgs hamn har antalet exporterade fordon börjat öka igen efter den dipp som orsakades av coronapandemin.
Nyheter
-
-
Ekonomi. Sjöfartsverket har beslutat att skjuta på de avgiftshöjningar som planerats ske i början av 2021. Orsaken är coronapandemin.
-
Comeback. Efter att ha legat stilla sedan i slutet av mars har Stena Line beslutat att sätta Stena Danica i trafik igen mellan Göteborg och Frederikshavn.
-
Regeringsbeslut. Föreningen Svensk Sjöfart tror att ett regeringsbeslut om det tillfälligt anpassade sjöfartsstödet kommer före semestrarna. Men det finns osäkerhetsmoment.
-
Direkttrafik. Genom att öka frekvensen i sin roro-trafik räknar Wagenborg Shipping Sweden med en ökning av trailerskeppningar direkt till Stockholmsregionen.
-
Tvära kast. Förändringarna i reserestriktionerna runt Östersjön innebär att den efterfrågade kapaciteten på färjorna ökat. Det har fått både Tallink Silja och Stena Line att göra nya förändringar.
-
Omvärlden öppnar. Allteftersom reserestriktionerna förändras börjar färjerederierna att dra igång sina linjer igen. Men det sker med begränsad kapacitet för passagerare och med många nya rutiner på fartygen. Men Sverige står fortsatt utanför.
-
På remiss. Regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna har tagit fram ett förslag om ett tillfälligt anpassat sjöfartsstöd, som även ska gälla anställda på fartyg som tas ur trafik.
-
Miljöarbete. Under 2019 minskade Stena Line utsläppen av koldioxid både totalt och per transporterat ton ombord på fartygen, uppger företaget i sin senaste hållbarhetsöversikt.
-
Satsar. En ombyggd pråm blir ny utbildningsanläggning när Safetygruppen & Navigationsgruppen Sverige AB flyttar från Långholmen till Frihamnen i Stockholm.
-
Affär. Produkttankern Vinga Safir är såld till Väderö Tank och hon överläts förra veckan i Falkenberg till den nya ägaren.
-
Mätning. ”Skärgården har aldrig tidigare sjömätts, annat än med handlod”, berättar projektledaren för den sjömätning av Göteborgs skärgård som nu drar igång.
-
Farledsavgifterna kvar. Omarbetat förslag på slopade farledsavgifter skulle ha varit betydelselöst för flertalet finländska fartyg.
-
"Fantastiskt år". I juli har Elvir Dzanic varit vd för Göteborgs Hamn AB i ett år. I en intervju med Sjöfartstidningen ser han tillbaka på året och arbetet med skapa världens mest konkurrenskraftiga hamn.
-
Går långsamt. Inga konkreta besked om beslut i ministersvar – SD presenterar förslag till utskottsinitiativ.
-
Coronaeffekt. 44 procent av europeiska rederier kan inte investera i att minska sina utsläpp av växthusgaser under 2020, enligt en ECSA-undersökning.
-
Coronakarantän. Concordia Maritimes Stena Premium är satt i karantän i Brasilien – för andra gången. Det efter att två i besättningen testats positivt för coronaviruset.
-
Lättnader. Tallink kommer att omdirigera fartygen Baltic Princess och Galaxy som trafikerar Åbo-Stockholm till att åter gå via Mariehamn i stället för Långnäs på Åland från och med torsdag 28 maj. Det uppger företaget i ett pressmeddelande.
-
Oväntat. Beslutet från Åbo förvaltningsdomstol blev något av en chock för redaren Anders Isaksson.
-
Ny marknad. N-O-S ingår joint venture med amerikanska SEA O.G.
-
Norvik. Stockholm Norvik hamn har öppnat och Unifeeders Tunadal stod för premiäranlöpet.
-
Läggs ner. Efter en dom i Högsta domstolen lägger åklagare ner Kustbevakningens utredningar om misstänkta brott med farligt gods till sjöss, och därför uppmanar Kustbevakningens ledning kustbevakarna att inte heller rapportera sådana brott, skriver två forskare i Svenska Dagbladet.
-
Namninsamling. Det pågår omfattande opinionsbildning för fler stödåtgärder till den svenska sjöfarten för att bromsa effekterna av coronakrisen. Nu går sjöfolks- och befälsfacket samman i ett upprop.
-
Inställt. I år blir det inga Göta kanal-kryssningar med fartygen Juno, Diana och Wilhelm Tham.
-
Statistik. Några ytterligare fartyg och några fler anställda – positivt, men inga stora förändringar i den svenska handelsflottan 2019.