Galaxy.

Fotograf: Patrik Lejnell

Kategori: Färjetrafik

Ett av de tuffaste kvartalen för Tallink

Första kvartalet i år har inneburit en kraftig minskning i såväl passagerar- som laststatistiken för Tallink Grupp, jämfört med samma period förra året.

När Tallink Grupp, där varumärkena Tallink och Silja Line ingår, redovisar statistiken för första kvartalet 2021 visar den på en kraftig minskning vad gäller både passagerare och gods. Bolaget transporterade under perioden 267.224 passagerare, vilket är 82,9 procent mindre än under samma period förra året. Antalet personbilar som transporterades under första kvartalet 2021 har också minskat. 75.815 fordon transporterades under första kvartalet 2021, vilket är 60,2 procent mindre än under samma period 2020. 

Även antalet lastenheter minskade under första kvartalet jämfört med 2020. Totalt transporterades 85.156 enheter under de första tre månaderna 2021, vilket är en minskning med 14,5 procent jämfört med samma period förra året. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

”Ett av de tuffaste kvartalen”

Den mesta trafiken både vad gäller passagerare och gods skedde mellan Estland och Finland.

Tallink Grupps vd Paavo Nõgene säger enligt bolagets pressmeddelande att det har varit ett av de tuffaste kvartalen i företagets historia, och orsaken är reserestriktioner som har varit på grund av pandemin.

– Under första kvartalet 2020 hade vi i det närmaste ett normalt antal passagerare i januari och februari, men i år har vi inte haft en enda månad under kvartalet utan betydande restriktioner på våra rutter på grund av den pågående pandemin och eskalerande smittspridning i våra länder.

Hälften av flottan i trafik

– Endast hälften av vår flotta är i trafik, medan den andra hälften ligger upplagda i hamnar runt Östersjön och väntar på att situationen ska förändras i takt med vaccineringen. Våra ansträngningar just nu går till att betjäna de människor som av oundvikliga skäl måste resa mellan våra olika hemmamarknader just nu, och att transportera samhällsnyttiga varor så snabbt, effektivt och säkert som möjligt. Det kräver stor ansträngning under extremt utmanande förhållanden från alla våra besättningsmedlemmar och personalen i frontlinjen, säger Paavo Nõgene.

Planerar och förbereder

Enligt Paavo Nõgene ligger fokus nu på att planera och förbereda inför sommaren.

– Vi har många planer och vi hoppas kunna dela dessa med oss av till våra kunder inom en snar framtid. Samtidigt fortsätter vi att leta efter och pröva olika möjligheter som gör att vi kan erbjuda våra tjänster igen så snabbt och säkert som möjligt, som exempelvis att erbjuda möjligheter för covid-19 tester ombord och mycket mer, säger han.