Fortsatta följdförseningar väntar i europeiska hamnar efter det veckolånga stoppet i Suezkanalen på grund av att containerfartyget Ever Given blockerat kanalen. Under måndagen öppnade trafiken igen, men fortfarande ligger hundratals fartyg kvar vid kanalens in- och utlopp in väntan på sin tur att få passera.
I ett pressmeddelande skriver Göteborgs hamn att den uppkomna situationen kommer att innebära en ketchupeffekt i bland annat de europeiska storhamnar som ligger mellan Suez och Göteborg när många fartyg kommer att anlöpa hamnarna i exempelvis Rotterdam, Hamburg och Antwerpen under väldigt kort tid.
Överbelagda hamnar
Redan innan Suezproblematiken var enligt hamnen många av de europeiska hamnarna överbelagda med inneliggande gods, vilket är en av flera faktorer som gör att man saknar kapacitet att hantera den stora mängd anlöpande fartyg och gods som är på väg.
Nu förbereds åtgärder i Göteborgs hamn som både kan säkra att det skandinaviska godset kan nå Göteborg snabbare, och som samtidigt kan avhjälpa trängselsituationen i de europeiska hamnarna, skriver hamnen vidare. Idag går Göteborgs Hamn AB och terminaloperatören APM Terminals Gothenburg ut med ett nytt erbjudande till den globala rederimarknaden.
– I stället för att ligga och köa i flera europeiska hamnar i rad erbjuder vi nu möjligheten att komma direkt till Göteborgs hamn. Här kan rederierna lossa sitt Skandinaviengods, som därefter snabbt kan nå sina kunder, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB i pressmeddelandet.
”Vi har fortfarande ledig kapacitet”
Dessutom erbjuder hamnen möjligheten att lasta av ytterligare gods med annan europeisk slutdestination. Detta gods kan då lastas om till mindre feederfartyg för vidare transport till europeiska hamnar.
– Vi har fortfarande ledig kapacitet vid vår terminal i Göteborg så att vi kan stödja i denna utmanande tid och förhoppningsvis lindra effekterna av de efterföljande förseningar som kan förväntas både lokalt och globalt, säger Dennis Olesen, Managing Director på APM Terminals Nordic som sköter driften av containerterminalen i Göteborg, i pressmeddelandet.