Tuffar på. Poesi och välkänd teknik talar för metanol som ett framtida fartygsbränsle. Göteborg är världsledande.
Arkiv
-
-
Funnit varandra. Meyer Werft och finska staten förhandlar om att eventuellt tillsammans ta över STX Finlands varv i Åbo.
-
Sjöröveri. Kostnaderna för det Somaliabaserade sjöröveriet halverades under 2013 till USD 3,2 miljarder – men fortfarande sitter minst 50 sjömän som gisslan.
-
Utdelning. Stiftelsen Sveriges Sjömanshus delar ut flera hundra tusen i belöningar. En reparatör och en båtsman tog hem huvudpriset.
-
Ser chans. Södertälje Hamn ansöker om uttökat tillstånd för bränslehantering – på sikt kan 100 nya jobb skapas.
-
Inga utsläpp. HaV förespråkar att Sverige inte tillåter några utsläpp i havet av tvättvatten från skrubberanläggningar.
-
Framgång trots förlust. Inkörningsproblem ledde till stora investeringar i tekniken ombord för att få färjan Wasa Express driftsäker. Därefter har trafiken gått bra.
-
GÖTAVERKSKRISEN. Hoppet om att någon ska köpa Götaverken lever, intressenter finns.
-
EU-sjöfart. En stor europeisk studie visar att länder inom EU som infört tonnageskatt och andra statsstöd ser en kraftig expansion av flottan.
-
Årsrapport. Stena AB ökade både intäkter och resultat under 2013 men koncernen står inför stora utmaningar och måste fortsätta att pressa kostnaderna.
-
Ägarbyte. Ilmarinen och Försörjningsberedskapscentralen har tagit över åtta av farrygen i Neste Oils flotta.
-
Slut. DFDS lägger ned den sista passagerarlinjen mellan Skandinavien och England efter sommarsäsongen.
-
Tystnad råder. De anställda har ännu inte fått någon information om hur lång tid avvecklingen kan tänkas ta eller om varvet ska säljas helt eller delvis.
-
Strategiskt läge. Ystad är en av de större hamnarna i Sverige som uppvisade tillväxt i godstrafiken under fjolåret, främst tack vare Polentrafiken.
-
GÖTAVERKSKRISEN. Verkstadsklubbens ordförande på Damen Shiprepair Götaverken är starkt kritisk mot ledningen, som han anser kunde ha gjort mer för att rädda företaget.
-
GÖTAVERKSKRISEN. Damen Shiprepair Götaverken har utsett advokat Morgan Hallén vid advokatfirman Vinge som likvidator för reparationsvarvet – avvecklingen kan gå snabbt.
-
GÖTAVERKSKRISEN. Oresund Drydocks i Landskrona klarar sig hyfsat bra, trots att konkurrensen mellan reparationsvarven är hård.
-
GÖTAVERKSKRISEN. Redan när storvarslet kom förra året oroade sig vd:n Monica Svenner över den minskande orderingången och den tuffa konkurrensen.
-
GÖTAVERKSKRISEN. Damen Shiprepair Götaverken i Göteborg ska avvecklas på grund av bristande lönsamhet och för hård internationell konkurrens. Runt 50 personer blir utan jobb.
-
Ny ägarstruktur. Turkiska Yilport Holding är ny majoritetsägare i Gävle Containerterminal sedan brittiska riskkapitalister dragit sig ur och sålt sitt 80-procentiga ägande.
-
Slut på konflikt. Fackföreningarna Seko Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen har nått en förlikning med TT-Line – stämningen till Arbetsdomstolen dras tillbaka.
-
Befälhavaren gripen. På tisdagen har 108 personer bekräftats döda från olyckan, som tros ha berott på att fartyget gjorde en J-formad gir i alltför hög fart.
-
Oklart. Orsaken till att den sydkoreanska färjan Sewol kantrade och sjönk och sjönk med stora förluster av människoliv utanför ön Jeju är inte ännu klarlagd.
-
"Fruktansvärt allvarligt. " Svenska hamnfack genomför sympatiåtgärd ihop med europeiska fackförbund för att stötta norska hamnarbetare vid Risavika-terminalen.
-
Snart klart. Dokumentationen börjar vara klar och Färjerederiet räknar med att Braheborg ska gå i trafik i maj.