Fotograf: South Jeolla Provincial Government

Kategori: Passagerarsjöfart | Haveri

Allt fler döda efter färjekatastrof

Antalet bekräftade döda efter färjekatastrofen i Sydkorea stiger nu för varje dag. På tisdagen hade 108 personer hittats omkomna, samtidigt som nästan 200 personer fortfarande saknas.

Den sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap News Agency rapporterar på tisdagen att av de 476 människor som fanns ombord på passagerarfärjan Sewol som sjönk utanför Sydkoreas sydvästra kust onsdagen den 16 april så har sannolikt endast 174 personer överlevt, däribland färjans befälhavare och de flesta besättningsmedlemmar. Därmed kommer den slutliga dödssiffran med största sannolikhet att hamna på drygt 300. 

Ett stort antal – närmare bestämt 339 stycken – av de som befann sig ombord på färjan var barn, ungdomar och deras lärare som var ute på sin årliga utflykt till turistön Jeju, dit färjan var på väg från staden Incheon på fastlandet.  

J-formad gir

Enligt Yonhap News Agency är på tisdagen 212 fartyg, 34 flygplan och 550 räddningsarbetare involverade i räddningsoperationen, som nu är inriktad på att bärga kroppar från de däck där de flesta passagerare tros ha omkommit. 

Orsaken till olyckan är sannolikt att färjan av okänd anledning gjorde en ”J-formad” gir i alltför hög hastighet och därefter snabbt fick kraftig slagsida, kantrade och sjönk. 

Myndigheterna misstänker också att fartygets last kan vara en bidragande faktor till olyckan. Enligt nyhetsbyrån Reuters var Sewol lastad med 105 containrar, och en teori är att ett okänt antal containrar kan ha förskjutits i samband med giren och därigenom orsakat eller påskyndat kantringsförloppet. 

Övergav fartyget 

I lördags greps befälhavaren och ytterligare två besättningsmedlemmar, och befälhavaren anklagas nu dels för att ha gjort en ”alltför snabb kursändring utan att ha minskat farten”, dels för att ha agerat försumligt och vårdslöst i samband med evakueringen – detta efter att det framkommit att befälhavaren i onödan fördröjt evakueringen genom att beordra passagerarna att stanna kvar i sina hytter, samtidigt som han själv övergav fartyget före merparten av passagerarna. 

Enligt Reuters har även den koreanska sjöräddningen kritiserats för att ha agerat bristfälligt i samband med olyckan. 

Jämförs med mord

Dessutom uppges Sydkoreas president Park Geun-Hye rikta skarp kritik efter olyckan mot såväl befälhavaren som besättningen på färjan. I ett uttalande ska hon ha sagt att ”befälhavarens och en del besättningsmedlemmars agerande var ytterst obegripligt, oacceptabelt och att jämföra med mord”.

Sewol byggdes i Japan 1994 och är på 6.586 GT. Hon köptes 2012 av Chonghaejin Marine Co Ltd i Sydkorea från det japanska rederiet A-Line. Den senaste årliga inspektionen av Sewol genomfördes i februrari 2014. 

Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    Om man inte kan göra en ordentlig gir beror det naturligtvis på att begynnelsestabiliteten inte var tillräcklig. Någon borde ha kollat detta, inte samma dag men långt innan då det ju handlar om en färja med reguljära turer mellan ett par orter. Bedrövligt dåligt sjömanskap- eller inget alls!

    • Anonymous

      Ja en båt som kantrar pga kraftig gir skulle inte lämnat kaj från första början!
      Vems fel det är att så skedde ändå kan man ju diskutera men det är aldrig bra att uttala sig för tidigt som tex politiker gör när något hänt. Det gynnar ingen att kalla befälhavaren för mördare innan utredningen knappt hunnit börja.

  • Egon Philipp

    Man får vad man betalar för. Blev omkört av SEWOL hösten 2013. Mycket trafik och full fart. Bilden tagen i Inchon dagen för omkörningen.

  • Hasse Sjöman

    Undrar om fartyget var utrustat med hydrauliska stabilisatorer (vinge på var utsida under fatrygets vattenlinje) och om dessa var eller felaktigt blev aktiverade när fatyget girade? Har själv upplevt under resa ombord ett större passargerarfartyg att dessa av misstag aktiverades genom att någon oförskyllt påverkade gyron manuellt ,dvs rörde den med hand varvid fartyget krängde till ordentligt.

  • Anders Björkman

    M/S Sewol var byggd 1994 för japansk inomskärstrafik och ej enligt SOLAS regler för livräddningsutrustning, brandskydd och vattentät indelning, mm, för internationell trafik. Litet Vaxholmsbàt över henne, alltsà. Samma regler gäller tydligen för koreansk inomskärstrafik, dvs en sàdan färja är i princip ej sjövärdig men det är tillàtet i Korea. De fàr bestämma själva! Jag har inspekterat flera liknande färjor med tanke pà att använda dem i Röda Havet/Medelhavet men det var i princip omöjligt att förbättra dem enligt SOLAS krav, dvs ingen affär.

  • Anonymous

    Konstigt att många experter tycker det är helt ok att sådana här ej sjövårdiga fartyg får segla omkring och sedan skjuter pianisten när verket är kasst.
    I Solas finns det klara regler att ett roder skall kunna flyttas rån BB till SB på en viss tid.
    detta för att ett fartyg skall kunna göra en undanmanöver, naturligtvis skall man kunna göra den utan att fartyget slår runt.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.