Bit Oktania ligger fortfarande i den stora flytdockan, medan två Sandingepråmar (till vänster) ligger längs kaj.

Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi | Juridik

Snabb avveckling av varvet

Damen Shiprepair Götaverken har utsett advokat Morgan Hallén vid advokatfirman Vinge som likvidator för reparationsvarvet – avvecklingen kan gå snabbt.

– Verksamheten vid varvet är i full gång och vi har åtaganden att fullfölja och respektera, men jag skulle räkna med att aktiviteten kommer att minska betydligt inom en månad. Och inom en till tre månader kan det vara helt lugnt på varvet, förutom hanteringen av själva utrustningen, säger Morgan Hallén till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Jag uppskattar att bolaget inte kommer att finnas registrerat hos Bolagsverket om ett och halvt till två år.

Reparationsvarvets orderbok är tunn. Stena Lines Danmarksfärjor Stena Jutlandica och Stena Danica är inbokade. Den 26:e april lämnar Tarbits produkttanker Bit Oktania den största flytdockan och nyligen avslutade man arbetena med två pråmar från Sandinge Bogsering & Sjötransport.

Köpare?

Bolagsverket har formellt ännu inte godkänt och utsett Morgan Hallén till likvidator, handlingarna har fortfarande inte kommit in. Men både Damen Shiprepair Götaverken och Vinge ser det som en ren formalitet.

Morgan Hallén vill inte kommentera om det i uppdraget ingår att finna en köpare till varvsverksamheten, Damen har bara pratat om ”avveckling” än utåt sett.

– Det är ingenting som jag kan gå in på.

I likvidatorns uppdrag, enligt Bolagsverket, ingår att se till att företagets skulder betalas och förbereda företagets avveckling genom att sälja så mycket av tillgångarna som behövs. I Götaverkens fall rör det sig om stora facilitets- och utrustningstillgångar. 

Två flytdockor

Götaverken äger två flytdockor, en mindre och en större. Den största har en längd på 254 meter och bredd på 34 meter medan den mindre har en längd på 142 meter och bredd på 25 meter. Den stora dockan klarar fartyg på upp till 75.000 dwt. De två flytdockorna servas av fyra kranar (2 x 15 ton och 1 x 3,5 ton samt 1 x 7 ton). Utöver detta har varvet fem reparations- och utrustningskajer som servas av flertalet kranar, bland annat två 90-tonskranar, en 50-tonskran och en 40-tonskran. Sedan tillkommer verkstäderna, bland annat den mekaniska verkstaden.

– Det är betydande värden, helt klart, säger Morgan Hallén.

Kommentarer

  • Anonym

    Kranarna ock dockorna är sedan länge i mycket dåligt skick, Damen kommer inte att få några ”betydande värden” för dessa , bättre att sälja varvet till någon som KAN driva det.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.