Jacob Billborg, ordförande för If Metalls verkstadsklubb på Damen Shiprepair Götaverken.

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Reparationsvarv | Arbetsmarknad | Ekonomi

Besvikelse och ilska hos de anställda

Dagen efter nedläggningsbeskedet på Damen Shiprepair Götaverken är facket och de anställda starkt kritiska till ledningen. Enligt verkstadsklubbens ordförande kunde nedläggningen ha undvikits – med en mer kompetent ledning.

– Stämningen härinne idag är väldigt låg. Det är jobbigt att gå till jobbet en dag som den här, men kunderna får inte bli lidande så folk jobbar på ändå och gör vad man ska. Men vi gör det inte för holländarnas och Damens skull, vi gör det för Götaverkens skull, säger Jacob Billborg, verkstadsklubbens ordförande, till Sjöfartstidningen på fredagsförmiddagen. 

– Nu har vi precis haft två pråmar från Sandinge som är på väg att gå, och så har vi Bit Oktania som går i morgon lördag. Sen har vi Stena Jutlandica och Stena Danica inbokade, men sen ser det ut att vara slut. Så troligen blir de två Stena-båtarna de två sista fartygen som lämnar Götaverken. Det är tråkigt.

Slag i magen 

Enligt Jacob Billborg kom torsdagens besked om nedläggning som en fullständig överraskning. 

– Vi hade ju varslet i höstas och hade precis gjort klart med en ny omorganisation, så kommer det här som ett slag i magen. Det var helt oväntat, inte minst eftersom ägarna sagt att de ska pumpa in mer pengar. Det känns för jäkligt, helt enkelt. 

Jacob Billborg berättar att de sista uppsagda i samband med det senaste varslet lämnade företaget så sent som för bara några veckor sedan, och att alla var införstådda med att man framöver skulle ha färre anställda och istället vid behov ta in personal från bemanningsbolag. 

– Det är ju så holländarna jobbar, men tydligen så har det inte räckt. För oss som jobbar här känns det som att Damen lägger ned en verksamhet som vår på en kafferast. 

Saknar branschvana 

Både Jacob Billborg och de övriga kollektivanställda är starkt kritiska till ledningen och hur man har agerat de senaste åren och efter varslet i höstas. 

– Det saknas kompetens bland ledningen och vd:n, som dessutom saknar branschvana. Vi i kollektivet jobbar ju på som förut, vi kan ju inte påverka så mycket. Sen så kanske det också har varit ett problem att det varit för många tjänstemän i förhållande till antalet kollektivanställda. 

Enligt Jacob Billborg är det svårt att förstå hur till exempel Oresund Drydocks i Landskrona klarar sig bra i den konkurrens som råder mellan svenska, danska och baltiska varv – medan Götaverken inte gör det. 

– Damen pratar om en svag krona och en allmän varvskris och svacka i sjöfarten, men för oss känns det som att den enda svackan finns här – mellan Göta älvbron och Älvsborgsbron. Som vi ser det har ledningen inte gjort tillräckligt. Man kunde till exempel försökt få in mer landjobb för att klara verksamheten i de perioder när det är ont om sjöjobb. 

Många funderingar

Ovissheten om framtiden är nu stor bland de anställda, och Jacob Billborg är övertygad om den kommande helgen blir en helg med många funderingar. 

– På måndag har vi de första MBL-förhandlingarna inbokade, och då får vi väl veta mer. Just nu vet vi ingenting egentligen, men det vore för jäkligt om man bara styckar upp företaget och säljer dockorna, säger verkstadsklubbens ordförande Jacob Billborg och avslutar:

– Det vi hoppas på nu är väl egentligen på två saker: dels att vi får en ny ägare, dels att vi får lite stöd från politikerna här i stan. För Göteborg är ju en hamnstad, och vad blir kvar när vi försvinner? 

Kommentarer

  • Anonym

    Bra där

  • Anonym

    Göteborg är en varvs stad och hoppas det fortsätter så! Får hoppas att Göteborgs politiker också tycker det!!

  • Jan Andersson

    Beklämmande!
    Jag har suttit med i fack-klubbens styrelse ett antal år och minns hur vi tillsammans med alla andra medlemmar, gång på gång påvisat detta med landjobb för ledningen. Varenda gång vi på möten med företagsledningen fått höra hur dåligt det ser ut med jobb på varvet, har vi påmint dem om den stora kompetens vi faktiskt besitter bland våra medlemmar och att en stor lösning på den minskande orderingången, mycket väl hade kunnat hanteras på ett sånt sätt. Tror tyvärr inte att någon lyssnat alls på det örat!
    Janne

  • Göteborg

    Det saknas kompetens hos Vd-n och företagsledningen i kombination med för många på kontoret kan det bara sluta med haveri.Sverige är tjänstemännens paradis.

  • Göteborg

    Precis samma sak var det i Ex Gbg Hamn innan Danskarna kom och tog över.Där gick det 300 tjänstemänn på 900 arbetare.Danskarna har fattat grejen veck med Produktionsledare och ge gubbarna Utökad Roll,dvs man turas om i ett skift att vara Lagkapten,kommer ner 2 timmar tidigare innan båten lägger till och förbereder olika saker.Funkar hur bra som helst.

  • Anonym

    Riktigt bra talat!
    Hoppas på annan ägare som kan driva varvet .
    Bort med Damena.

  • Peter

    Dom sökte ju folk för 14 dagar sedan ???

  • Christian

    16år på Götaverken motor 11år på varvet. Nu kommer allt försvinna. Sorgligt. Damen vill avveckla (lägga ner). Dom vill inte att någon annan ska ta över här i stan. Hade dom velat det
    hade dom gått i konkurs och försökt sälja det.Detta är planerat från deras sida. Ingen konkurens
    från ett varv som ägs av (ex rederier i Göteborg.) Stan dör sakta men säkert. Inom en snar framtid är allt som har med göteborgs varvs historia borta. Låt oss skapa en hemsida med foton
    filmer och komentarer för våra barns o andra intresserade skull. En gång i tiden kamrater va Göteborg världsledande inom fartygs byggande, o nu förvinner det sista från Göteborg.
    Jag är stolt o tacksam att jag fått vara med ett tag.
    Nu gå jag ut o klipper min jävla gräsmatta.

  • Anonym

    Man får inte med berått mos sätta företag i konkurs, det kan stå en väldigt dyrt. Så jag hoppas på att nån vill/kan köpa det… Även om jag tyvärr tror att föregående talare har rätt i att damen inte är intresserade av att överlåta verksamheten till någon annan…

  • Egen

    Tyvärr är det många som tycker. Varför inte gå in ock köpa detta om tron och ett jävla namna finnes hos honom/henne ????

  • Eddy

    Nonsenssnack från övergödd koncern som inte bryr sig. Starta om anrika Götaverken Mekaniska med stöd från Gbg:s stad samt annan varvskunnig part, t ex Oresuns Dry Docks. Starta dessutom upp tillverkning av spårvagnar för västsvenskt klimat inom nya ”Godset”!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.