Damen Shiprepair Götaverken i Göteborg är under avveckling.

Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi

Götaverken läggs ner

Damen Shiprepair Götaverken i Göteborg ska avvecklas på grund av bristande lönsamhet och för hård internationell konkurrens. Runt 50 personer blir utan jobb.

Damen Shiprepair Götaverken i Göteborg har under en längre tid brottats med svag ekonomi och kämpat för att få beläggning i dockorna. Konkurrensen mellan reparationsvarven i Östersjöområdet är benhård. Styrelsen och aktieägarna har nu tagit beslutet att avveckla verksamheten helt. En likvidator är redan utsedd och därmed går en varvsepok på Hisingen i graven.

”Den deprimerande situationen för den skandinaviska sjöfartsindustrin och det ökande antalet baltiska reparationsvarv och den svenska kronans kurs i förhållande till andra valutor är några av skälen till att vi på ett kontrollerat sätt likviderar varvet” skriver varvet i ett pressmeddelande.

Under senaste månaderna har ledningen för varvet med vd:n Monica Svenner i spetsen arbetat hårt för att kunna fortsätta verksamheten och vidtagit åtgärder – däribland en omorganisering – men dessa har inte varit tillräckliga. Ledningen har därför tvingats konstatera att det inte längre är möjlighet att driva varvet långsiktigt.

Får inte säga något

Sjöfartstidningen har pratat med varvets vd Monica Svenner men hon är inte bemyndigad att besvara några frågor, inte ens om hur det känns på ett personligt plan att vara med om ett sådant här dramatiskt beslut.

– Ägarna vill ha det så, jag är inte bemyndigad att svara på några frågor.

I höstas, i samband med att varvet varslade 78 av totalt 124 anställda sa Monica Svenner till Sjöfartstidningen:

– Det här är tredje året i rad vi går med förlust och nu går det inte längre. Ägarna har gått in med tiotals miljoner kronor årligen de senaste två åren och trott att det skulle vända, men det gör det inte. Marknaden är väldigt svag och våra kunder har det väldigt tufft. 

Vid sidan av fastanställda som nu blir utan jobb drabbas även många underleverantörer.

Lång historia

Historien om Götaverken inleddes redan 1841 då den skotske affärsmannen Alexander Keiller grundlade den mekaniska verkstaden Keillers Werkstad, bland annat byggde och levererade man ångpannor, turbiner och mycket annat. Det första fartyget byggdes 1847, järnångaren Kare. 1906 övertogs bolaget, som då bestod av flera verkstäder, av Göteborgs Nya Verkstadsaktiebolag.

1916 fick varvsverksamheten namnet AB Götaverken. Dåvarande sjöfartsministern Dan Broström som ägde Eriksbergs varv köpte aktiemajoriteten i Götaverken och lät det expandera. Varvet bedrev verksamhet fram till 1977 då det blev ett dotterbolag till Svenska Varv AB i samband med den stora varvskrisen. Efter Arendalsvarvet tillkomst 1963 benämndes det ursprungliga varvet för Göteborgsvarvet. Arendalsvarvet avvecklades 1989. 

1993 återstartade verksamheten vid Götaverken efter en omstrukturering med cirka 70 anställda. Sedan dess har man utfört fler än 1.000 reparations- och underhållsarbeten. På varvet finns två flytdockor och fyra kajer. Den största flytdockan klarar av fartyg på 75.000 dwt.

År 2000 övertogs verksamheten av varvskoncernen Damen Group med säte i Nederländerna.

Kommentarer

  • Anonym

    ingen konkurs, utan likvidation, alla kommer att få betalt med löner osv.

  • Anonym

    Herregud.

  • Erik

    Vare sig väntat eller ej, det är en jätteförlust för Göteborg som sjöfartsstad. Men alla miljöpartister är säkert glada. Nu kan de bygga cykelparkeringar och -banor över hela det gamla området…

  • Anonym

    Att Nordens största hamn nu stå utan ett reparations varv kommer i framtiden att få konsekvenser. Miljöpartister i Göteborg öppnar inte champagne utan tar en skål i ört te. Tyvärr ger det ju deras kollegor i Falkenberg mod att hoppas på att Falkvarv går liknande till mötes. Vi skall ju alla arbeta med att bygga elbilar och cyklar. Tragiskt är sammanfattningen.

  • Anonym

    Kia Andreasson har redan köpt båda dockorna, hon skall använda de som cykelbro. Bara att sänka ner när fartygen upp för älven skall passera!

  • Anonym

    Så dåligt skött sedan Ringner gick i pension, dagens vd vet ju inte varken för eller akter, inte konstigt att de väljer att klappa igen varvet, sälja som skrot och bygga svindyra bostäder så de kan glo på en död innerhamn och dricka sitt bag in box vin..

  • H

    Sista spiken I kistan for sjofartssverige?

  • F.d anställd

    Med denna inkompetens inom företaget så fanns det tyvärr ingen framtid. Det är lätt att skylla på marknaden men titta på Öresundsvarvet som överlever! Vi fick höra i många år att marknaden var dålig men det verkade som det bara var här i Gbg.

    • Anonym

      Där har allt var en och annan kris där med…

      • Anonym

        Det stämmer men när man blir ”itutad” att marknaden är dålig och man tar kontakt med Öresundsvarvet och dom har hur mycket som helst att göra + att målerifirman Premator själv säger att hade inte Öresundsvarvet haft att göra så hade dom också fått lägga ner.

  • Johan

    Naturligtvis en smärre katastrof för en stad som ska vara Nordens största hamn.
    På lång sikt lär det slå mot Göteborg som den stora hamnstad man vill vara.

  • Anonym

    Kommunen är inte lika intresserade i hamnen eller i sjöfart som den är om att Göteborg skall vara Nordens Manhattan… herregud.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.