Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Ekonomi | Folk/företag | Haveri

Kostsam grundstötning för Pallas

Pallas Shipping gör ett stabilt resultat – men notan efter Pallas Rivers grundstötning blir dyr och fartyget ligger kvar på reparationsvarv.

Pallas Shippings delårsrapport visar på betydande kostnader för grundstötningen av rederiets torrlastare Pallas River (på bareboatcharter från åländska Rederi AB Tingö under 36 månader). Fartyget gick på grund utanför Bergen i slutet av mars 2014, men kunde efter cirka fem timmar bogseras in till kaj. 

På varv över en månad

Fartyget har legat på reparationsvarv i Gdansk sedan den 8 april, alltså över en månad. Sjöfartstidningen har sökt Pallas Shippings vd Fredrik Johansson för en kommentar men utan framgång. I delårsrapporten beskrivs inte fartygets skador men att självrisken och övriga kostnader beräknas till en miljon kronor och att detta kommer belasta det fjärde kvartalet.

Det är oklart hur länge fartyget kommer att ligga kvar på reparationsvarvet – och därmed vara borta från spotmarknaden och intjäning.

Pallas Shipping tog in fartyget på bareboatcharter i början av januari, någon månad senare förlängde man avtalet till tre år. Fartyget befraktas av OP Svensson Shipping.

Stabilt resultat 

Pallas Shipping ökade både omsättning och rörelseresultat under det brutna räkenskapsårets nio första månader (juli 2013 till mars 2014) visar delårsrapporten. 

Omsättningen ökade från 26,6 miljoner till 38,1 miljoner på grund bareboatavtalet för torrlastaren Pallas River och övergången till spotmarknaden för rederiets andra torrlastare Pallas Ocean. Rörelseresultatet landade på 3,3 miljoner (3,2 miljoner i fjol).

Pallas Ocean seglar sedan januari 2014 i spotmarknaden med OP Svensson Shipping som befraktare och har under januari till mars haft cirka tio procent mer i TC-net (nettointäkt efter att bränsle, hamnavgifter med mera är borträknat) jämfört med samma månader föregående år.