Pallas River (ex. Tingö) byggdes 1991 på Sietasvarvet i Hamburg

Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Ekonomi | Folk/företag | Haveri

Kostsam grundstötning för Pallas

Pallas Shipping gör ett stabilt resultat – men notan efter Pallas Rivers grundstötning blir dyr och fartyget ligger kvar på reparationsvarv.

Pallas Shippings delårsrapport visar på betydande kostnader för grundstötningen av rederiets torrlastare Pallas River (på bareboatcharter från åländska Rederi AB Tingö under 36 månader). Fartyget gick på grund utanför Bergen i slutet av mars 2014, men kunde efter cirka fem timmar bogseras in till kaj. 

På varv över en månad

Fartyget har legat på reparationsvarv i Gdansk sedan den 8 april, alltså över en månad. Sjöfartstidningen har sökt Pallas Shippings vd Fredrik Johansson för en kommentar men utan framgång. I delårsrapporten beskrivs inte fartygets skador men att självrisken och övriga kostnader beräknas till en miljon kronor och att detta kommer belasta det fjärde kvartalet.

Det är oklart hur länge fartyget kommer att ligga kvar på reparationsvarvet – och därmed vara borta från spotmarknaden och intjäning.

Pallas Shipping tog in fartyget på bareboatcharter i början av januari, någon månad senare förlängde man avtalet till tre år. Fartyget befraktas av OP Svensson Shipping.

Stabilt resultat 

Pallas Shipping ökade både omsättning och rörelseresultat under det brutna räkenskapsårets nio första månader (juli 2013 till mars 2014) visar delårsrapporten. 

Omsättningen ökade från 26,6 miljoner till 38,1 miljoner på grund bareboatavtalet för torrlastaren Pallas River och övergången till spotmarknaden för rederiets andra torrlastare Pallas Ocean. Rörelseresultatet landade på 3,3 miljoner (3,2 miljoner i fjol).

Pallas Ocean seglar sedan januari 2014 i spotmarknaden med OP Svensson Shipping som befraktare och har under januari till mars haft cirka tio procent mer i TC-net (nettointäkt efter att bränsle, hamnavgifter med mera är borträknat) jämfört med samma månader föregående år.

Kommentarer

  • Anonym

    Låglöne besättning?

  • Anonym

    Vad har ni fått dessa uppgifterna ifrån.Pallas ocean har varit detained av portstate i Bremen under 3veckors tid och har inte tjänat en krona under denna tiden.Samt att just nu är torrlastmarknaden för dessa fartygen urusel.Skulle tro att Pallas Ocean intjänar 50 % av den charterhyran man erhöll från Thun.Detsamma gäller för Pallas River när hon lämnar lämnar varvet,Inte bra för pallas aktieägare.

  • Anonym

    Pallas Ocean var detained i 12 dagar.

  • Pierre Adolfsson

    Hej,
    Tack för info. Kände inte till detta. Jag har nu gått igenom EMSA Thetis och fartyget (Pallas Ocean) kvarhölls den 22 april för nio olika deficiencies. Enligt Thetis seglade hon vidare den 3 maj. Den här informationen fanns inte med i delårsrapporten (juli 2013 till mars 2014) eftersom det inträffade i april. Intjäningen som det refereras till skedde under perioden jan-mars 2014.

    /Pierre Adolfsson

  • Anonym

    Står det verkligen att inseglingen är 10% bättre i TC net i rapporten?

  • Pierre Adolfsson

    Så här står det i delårsrapporten (direktcitering): ”Pallas Ocean har under januari-mars månad haft ca 10% mer i TC-net(nettointäkt efter att bränsle, hamnavgifter mm är borträknat) jämfört med samma månad föregående år.”

    Hela rapporten finner ni för övrigt här: http://www.pallasgroup.se/images/files/q3_2013-2014_pallas_group_ab.pdf

    /Pierre Adolfsson

  • Anonym

    Är det tredje grundstötningen för rederiet???

  • Anonym

    Nu är Pallas River påväg mot nya uppdrag i Klaipeda.

  • Anonym

    Ja efter att väntat på last i en vecka.Det börjar bra för Fredrik.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.