Fotograf: DFDS

Kategori: Passagerarsjöfart | Miljö | RoRo

Svaveldirektiv sänker klassisk nordsjölinje

Skandinaviens sista passagerar- och bilfärjelinje till Storbritannien faller offer för svaveldirektivet som träder i kraft 2015.

DFDS lägger ned sin färjetrafik mellan Esbjerg och Harwich den 29 september 2014. Enligt DFDS har trafiken en längre tid kämpat med höga kostnader i kombination med vikande passagerarunderlag och dessutom lidit av att gods flyttas över till landsväg.

Droppen som fick bägaren att rinna över är de extra kostnader som de nya svavelreglerna innebär inom svavelutsläppskontrollområdena SECA, då de träder i kraft 2015. DFDS uppger att ”rutten därför inte kan bära de mycket stora tilläggskostnader som en ny miljölag medför”.

Försökt förgäves

DFDS har genom olika åtgärder förgäves försökt förbättra lönsamheten på linjen. Tyngdpunkten försköts mer mot frakttrafik och antalet anställda ombord på färjan reducerades. För att spara bunker ändrades tidtabellerna för en lägre servicefart och antalet avgångar reducerades. På intäktssidan satsade man på aggressivare marknadsföring av passagerartrafiken.

– Men dessvärre har vi inte lyckats med att reducera kostnaderna tillräckligt mycket. Rutten kommer inte att kunna bära de mycket stora extrakostnader, som den nya miljölagen kommer att medföra från den 1 januari 2015. Med dagens oljepriser kommer kravet att använda lågsvavlig olja att kosta omkring 20 miljoner danska kronor årligen, säger DFDS koncernchef Niels Smedegaard, och tillägger:

– Rutten har en speciell historisk betydelse för DFDS, så det är en mycket trist dag for osa alla. Vi beklagar att våra många passagerare nu får uppleva att den sista passagerarrutten från Skandinavien till England läggs ned. Vi beklagar också att upp till 130 arbetsplatser ombord och på land berörs av nedläggningen, även om vi lyckligtvis kan erbjuda alla ombord jobb på andra av våra linjer.

Satsar på fraktlinje

I stället koncentrerar DFDS sina resurser på att trygga god service på fraktlinjen Esbjerg–Immingham. Linjen har dagliga avgångar i vardera riktningen med två stora roro-fartyg och överfarten tar 18 timmar. 

– Även denna rutt drabbas av mycket stora tilläggskostnader på grund av de nya svavelreglerna. Därför bör vi fokusera skarpt på våra kostnader för att stoppa den överföring av fraktvolymer till transport landvägen, som annars blir en konsekvens av de nya svavelreglerna. Vi kommer därför att intensifiera förhandlingarna med våra medarbetare, partners och andra intressenter om att finna lösningar som kan reducera kostnaderna och höja flexibiliteten så vi kan trygga fraktruttens utveckling som en viktig transportled till den engelska marknaden for dansk industri och livsmedelsproduktion samt som en bra och stor arbetsplats, säger Niels Smedegaard.

Gammal linje

Passagerartrafiken mellan Esbjerg och Harwich har pågått sedan 1875.

Efter att taxfreeförsäljningen förlorades 1999 och på grund av allt hårdare konkurrens från lågprisflyg har antalet passagerare minskat till omkring 80.000 per år från att som mest ha uppgått till 300.000. En minskad industriproduktion i Danmark uppges också ha påverkat transporterna av industriprodukter från Danmark till Storbritannien.

Ropaxfartyget Sirena Seaways, som har seglat på linjen sedan 2003, kommer att flyttas till ”andra uppdrag”.

Kommentarer

  • Anonym

    Miljö- och klimat lobby är största hotet mot människan i synnerhet sjöfarten.

  • Göteborg

    Att man köper allt miljö svammel är en gåta.Miljö= Mera skatter och avgifter.

  • Anonym

    Ja inte fan skadar lite svavel. Försurningen av sjöar och marker kan inte bero på det! (obs ironi!).

  • Hagge

    Miljön är det enda vi tillsammans behöver bry oss om. Resten kan vi göra vad fan vi vill med.

  • Anonym

    Vi räddar världen i Skandinavien. I Medelhavet och Asien behövs det inte eftersom det är Ok att släppa ut mellan 10-30 ggr mer svavel där.

  • Anonym

    Kan inte någon starta ett sjöfartsparti likt piratpartiet. Ni får min röst!

    • Anonym

      ja då blir det inte många röster på det partiet 🙂

  • Anonym

    Ursäkta men argumentet ”Vi behöver inte sköta oss, för de andra *pekar* sköter sig inte” är barnsligt. Någonstans måste vi börja, och jag är stolt över att vara skadinav när vi tar initiativ trots att det svider. Dessa regler kommer införas även i resten av världen och när de gör det är vi konkurrenskraftiga för vi är redan där, vi har redan anpassat oss.

    • Anonym

      Du har så rätt.

    • Anonym

      Väl rutet.

  • Kalle Persson

    ni tar värkligen helt fel allihopa,, miljöet er redan förstört av industrialiseringen/globaliseringen, all handel och transport sker över luft, sjö och inte minst land, så vi er alla med på att förstöra vår jord. På så sätt måste man se på andra sätt att tilfredställa folk. Man ska fråga sig själv,,,,,är det värkligen nödvendig av mig att köpa nåt som är produserat på andra sidan jordklotet!! Om du stämmer för det så er man med på miljöforstörningen,,,men säger du nej så går det bättre. Den dagen transport av varor och folk stoppar upp vill miljö åter se dagens ljus.

  • Sigurd Sigurdsson

    Ja jag håller med Kalle som har helt rätt, bort med alla miljöforstörare, höj skatterna kraftigt åt dom som förstör vår planet, f.ex. oljebolag, rederier, industri, transportbolag etc.
    Höj inte så mycket för privatperssoner, tycker vi betalar nog skatt redan. Dom som värkligen förbrukar olja och gass o andra drivmedel som produserat på industriellt vis ska betala dom högste skatterna. Dom slipper för billigt undan så kom igen slapptoskar höj bolagsskatten rejält 🙂

  • Ulf

    Ja ja, Sigurd… Om du nu vill höja skatterna så mycket för alla miljöbovar så som oljebolag, rederier, industrier etc, vilka tror du får betala för detta i slutändan? Jo självklart så är det du, jag och alla andra ”privat personer” eftersom i en marknads ekonomi så är det meningen att ett företag skall gå med vinst för att överleva! Så om du nu fortfarande i framtiden vill kunna gå ner på ICA eller COOP och få tag på daglig varor till ett rimligt pris så föreslår jag att du lägger ner Kommunist-miljö snacket och inse att en kraftig höjning av skatter på bolagen bara slår tillbaka på dig själv! Nä sänk bolagsskatterna och bygg ut kärnkraften!

    • Göteborg

      Håller med dig till 100%

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.