Ord mot ord. Av de 37 sjöbefäl som överklagat sina upptaxeringsbeslut har endast ett befäl fått bifall av Förvaltningsrätten, vilket Skatteverket dock har överklagat vidare.
Arkiv
-
-
Saknar arbetsplats. Seko Sjöfolk litar på Gotlandsbåtens löften om att Västervik-besättningen ska få sin lön säsongen ut.
-
Flaggstat. I slutet av juni fanns det 108 svenskflaggade fartyg med sjöfartsstöd och fler väntar på att beviljas stöd.
-
Program. Här kommer en lista på resterande program vid den Maritima mötesplatsen i Almedalen. Bland annat blir det seminarier om LNG och framtidens fartyg.
-
Specialfartyg. SKB:s nya transportfartyg döptes i Visby hamn under tisdagen av gudmor Margareta Widén Berggren, kommunalråd i Östhammar.
-
Besked nu. Fartygen flaggar ut och med det jobb och kompetens. Fack och redare hoppas att enighet mellan arbetsmarknadens parter ska övertyga politikerna.
-
Kupp. Sveriges Redareförening har lanserat manifestet ”Ja till svensk sjöfart” som kan innebära 400 svenskflaggade fartyg till 2020 – om politiken hänger med.
-
Många åsikter. ”Politikerna kan säga hur mycket som helst om konkurrensneutrala trafikavgifter, men vi är långtifrån därifrån”, säger Berit Blomqvist, vd Sveriges Skeppsmäklareförening.
-
Miljörabatt. Göteborgs Hamn beviljar betydande reduceringar av hamnavgifterna för miljöanpassade fartyg.
-
Almedalen. Under måndagsförmiddagen lanserade Sjöfartsforum sitt maritima valmanifest – politikerna stödjer förslagen även om många vill se mer långtgående förslag.
-
Paneldebatt. Enligt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är den maritima strategin en pågående proces där inget är hugget i sten.
-
Läckande vrak. Drygt 60 ton bunkerolja riskerar att läcka ut i Östersjön från 37 år gammalt vrak.
-
Almedalen. ”Vi fraktar enorma mängder gods från norr till söder varje dag, motsvarande ett eiffeltorn”, säger Niklas Nordström, (S), kommunalråd i Luleå.
-
Tillväxtstrategi. Norden har en stor potential för tillväxt inom affärsverksamheten anser ledningen för Man Diesel & Turbo.
-
Köptes 2010. Säljer dotterbolag efter att Konkurrensverket granskat ägandet. Köpeskillingen lika stor som då bolaget köptes.
-
Strategiutredningar. Påvisar behov av nya modeller för isbrytning och effektivisering av hamnverksamheten i Finland.
-
Kvar. Trots Gotlandsbåtens kris kommer inte personalen att sägas upp – totalt har rederiet 78 anställda.
-
Fast i Pireus. Enligt klassningssällskapet Rina är någon besiktning av Gotlandsbåtens färja Västervik inte inplanerad inom den närmaste framtiden.
-
Reform. Nya modeller för farleds- och lotsningsavgifter träder i kraft från och med årsskiftet.
-
60-tal anställda. Seko Sjöfolk vill att Gotlandsbåten flyger hem den svenska besättningen om inte färjan Västervik lämnar Grekland för Sverige senast på söndag. Rederiet agerar redan nu.
-
Kallare breddgrader. Sjöfartsverkets isbrytare Oden ska åter till Arktis för en expedition med svenska, amerikanska och ryska forskare.
-
Ny rapport. Transportstyrelsen vill skärpa tillsynen och ha ett nytt sanktionssystem på plats inför de nya svavelreglerna den 1 januari 2015.
-
Stort uppdrag. En hel klass Chalmersstudenter ska designa fartyg som passar till att bygga och underhålla en megastor vindkraftspark i Hanöbukten.
-
Mardröm. Gotlandsbåten har fortfarande inte kommit i trafik – rederiet har stora problem med att få sin chartrade färja till Sverige och tusentals passagerare ombokas.
-
Arktisk satsning. Finland vill bygga upp ett kunskapscenter för arktiska miljölösningar.