Färjan Västervik befinner sig fortfarande i Pireus, Grekland.

Fotograf: wikipedia/Nikolaos Diakidis

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi

”Färjan är långt ifrån färdig”

Gotlandsbåtens färja Västervik är långt ifrån färdig. Enligt Västerviks-Tidningen väntar klassningssällskapet Rina fortfarande på besked om när man ska besiktiga färjan. 

Tidigare i rapporteringen kring Gotlandsbåten har företaget själva angett en rad olika orsaker till att färjan Västervik inte har fått lämna varvet i grekiska Pireus. På sin hemsida har man pratat om uppskjutna stabilitetstester, oväntade besök av den grekiska kustbevakningen och ett flertal ”oförklarliga händelser” i hamnen. 

Nu tycks det dock som att skälet till förseningen är betydligt allvarligare än så: färjan är långtifrån färdigombyggd. 

Ingen besiktning inplanerad

Enligt Västerviks-Tidningen, som har varit i kontakt med klassningssällskapet Rina – som alltså har i uppdrag att besiktiga Västervik – är någon besiktning av färjan inte inplanerad inom den närmaste framtiden.

– Det finns inga branddörrar, och rören i maskinrummet är inte iordningställda. Färjan är inte alls klar, den är suspenderad och ägaren slösar bara vår tid, säger kontakten på Rina till Västerviks-Tidningen.

Irriterad situation

Vidare säger Rina-kontakten att det råder en irriterad situation i den grekiska hamnstaden, att en totalrenovering av färjan visserligen har påbörjats ”så smått” men att den grekiska ägaren endast ska ha genomfört mindre jobb. De större genomgående jobben lyser dock med sin frånvaro.  

Rina-kontakten som Västerviks-Tidningen pratat med känner heller inte till någon prognos för när färjan kan vara klar.

Kommentarer

  • Anonym

    Så kan det gå när ”hobby redare” ger sig in i denna bransch…dock gillar jag att destination Gotland med sina subventioner får lite konkurrens på marknaden.

  • Henric

    Jag skulle tycka att branschbladet, dvs Sjöfartstidningen, själva skulle kontakta aktuellt klassningssällskap och ta reda på hur det ligger till. Att lyssna på andra blir mera som kvällstidningsjournalistik.
    Sjöfartstidningen bör ju vara mera trovärdiga än en vanlig tidning när det gäller just sjöfart.

    Där med inte sagt att uppgifterna i Västervikstidningen inte stämmer men mera för att få det bekräftat.

    • Lars Andersson

      Hej Henric,
      Tack för dina synpunkter. Du har helt rätt i att det i regel är lämpligast att själv kontakta källan till uppgifter som förekommer i andra media. Att vi i det här fallet ändå valde att göra en artikel där vi endast refererar till en annan tidnings uppgifter beror dels på att de kom från en trovärdig källa, dels på det fanns ett tydligt nyhetsvärde i uppgifterna som vi snabbt ville få ut.
      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / reporter

  • Anonym

    Eftersom Gotlandsbåten AB säger att färjan är färdig vore det mycket intressant om Sjöfartstidningen kunde kontrollera uppgifterna.

  • Anders G

    Som Refat El Sayed sa en gång i tiden: ”Det ligger en gravad hund” i Gotlandsbåten AB:s upplägg. Min gissning är att rederiet tvingas till konkurs ganska snart varvid skattemedel kommer att bekosta de anställdas lönegaranti (kanske en förklaring till att rederiet säger att ingen personal kommer att sägas upp).

  • Anonym

    fjakobåten fortsätter Grekskorven ligger fortfarande kvar I orubbat bo

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.