Positivt. I regeringens forskningsproposition finns en del glädjeämnen för sjöfarten.
Arkiv
-
-
Strategisk hamn. Genom breddning och fördjupade farleder skulle kapaciteten i Luleå hamn öka betydligt och malmbanan till Narvik kunna avlastas.
-
Ingen tillsyn. En för tungt lastad pråm slog runt och drog med sig bogserbåten. Statens haverikommission är kritisk till att mindre pråmar inte behöver tillsyn och certifiering.
-
Miljardsatsning. När Mälarprojektet är färdigt kommer större fartyg att kunna gå in till Västerås och Köping, där förbättringsåtgärder också är på gång.
-
Framtidstro. Ragnar Johansson, ordförande för Föreningen Svensk Sjöfart, tror att arbetsmarknadens parter i samförstånd kan skapa förutsättningar för att åter flagga svenskt.
-
Ljusning. Enligt färska siffror från Arbetsförmedlingen Sjöfart är betydligt färre inskrivna i år, jämfört med förra året. Men det finns ett mörkertal.
-
”Samverkan viktigt. ” De maritima näringarna har tagit fram ett förslag till hur regeringens maritima strategi kan utvecklas.
-
Lägre intjäning. En säsongsmässig nedgång präglad av höga lagernivåer av oljeprodukter och oroligheter i Nigeria ger röda siffror för årets tredje kvartal.
-
Kvartalsrapport. Fortsatta förluster för Viking Supply Ships-koncernen, som meddelar att kvarvarande verksamhet i Transatlantic ska avvecklas.
-
”Viloläge”. Den nyemission som skulle ha tryggat nästa säsongs trafik för Gotlandsbåten nådde inte i mål.
-
”Prestigefyllt. ” Ingår avtal med Stena Line Scandinavia om att utbilda 250 befäl i Bridge Resource Managment.
-
Krängde. Oklart om underkänd Chalmers-livbåt finns på svenska fartyg. Ärendet tas nu vidare till EU-kommissionen.
-
Ny maxnivå. Konkurrensneutralitet hägrar med beslut på MEPC70 om global reducering av svavelutsläpp från år 2020.
-
"Miljövinst". Genom samarbete ska Team Lines och Thor Shipping & Transport flytta över gods från land till sjö.
-
Internationellt intresse. Efter larmrapporterna om kränkande behandling av ombordpraktikanter har en svensk online-utbildning i likabehandling tagits fram.
-
Skänker prispengarna. Årets SAN-pris delades ut på en välbesökt arbetsmiljökonferens, som arrangerades för tolfte året.
-
Tuff marknad. FKAB har mycket att göra tack vare aktiva Donsöredare, men vill stärka sin position på den danska marknaden.
-
”Fantastiskt roligt. ” Furetank och Älvtank utökar tidigare order och beställer ytterligare varsitt LNG-drivet tankfartyg från det kinesiska varvet Avic.
-
Uppåt och nedåt. Mer gods på linjen Helsingborg–Helsingör, men färre personbilar och passagerare – enligt rederiet på grund av id-kontrollerna.
-
”Dubbel bokföring. ” Torrlastaren Lavinia kvarhållen i danska Kolding på grund av felaktiga löneutbetalningar. Har nu fått lämna hamnen men är under fortsatt granskning.
-
”Ett erkännande. ” Ska frakta flytande naturgas från Risavika med nybygget Coralius till LNG-drivna supplyfartyg som går i trafik på Nordsjön för Statoil.
-
Ödesfråga. Om Vänersjöfarten ska överleva måste nya slussar byggas i Trollhättan, det visar en ny studie från Trafikverket.
-
Polarkod. När IMO antar sin Polar Code krävs specialutbildning för bryggbefäl i arktiska farvatten.
-
Handel. Om EU lyckas enas om CETA-avtalet i morgon kan Göteborgs hamn räkna med mer trafik till Kanada.
-
Ny teknik. Royal Caribbean introducerar bränsleceller i följande fartygstyp, "Project Icon", som byggs i Åbo.