Furetank, Älvtank och Thun Tankers har nu sex nybyggen i produktion i Kina.
FKAB

Donsörederier beställer två till från Kina

Donsörederierna Furetank och Älvtank beställer ytterligare varsitt LNG-drivet tankfartyg från Kina. Leverans sker 2018-2019.

Relaterade artiklar

Så sent som i november förra året skrev konstellationen Furetank, Älvtank och Thun Tankers kontrakt om att låta bygga fyra kemikalie- och produktankfartyg i intermediate-segmentet hos det kinesiska varvet Avic Dingheng Shipbuilding, och nu är det dags igen. 

Den här gången är det Furetank och Älvtank som meddelar att de utökar den befintliga ordern och beställer ytterligare varsitt LNG-drivet kemikalie- och produkttankfartyg från Avic. I likhet med de fyra tidigare beställda fartygen kommer de två senaste nybeställningarna att få kommersiellt management hos Furetank Chartering i den gemensamma alliansen Gothia Tanker Alliance.

”Väldigt roligt”

– Det känns förstås väldigt roligt det här. Vi tror att det är helt rätt tid att utöka beställningen och tror verkligen på detta, säger Lars Höglund, vd för Furetank Rederi, till Sjöfartstidningen på en överraskande tydlig telefonlinje direkt från Kina.

– Ja, jag är här på varvet i Kina just nu och kan berätta det igår faktiskt var steel cutting på vårt första fartyg som ska levereras första kvartalet 2018. 

Gott samarbete

En av anledningarna till att ytterligare en beställning nu har gjorts är enligt Lars Höglund det goda samarbetet med det kinesiska varvet.

– Vi är väldigt nöjda med varvet och har haft en dialog om ytterligare en beställning ända sedan vi skrev det första kontraktet i november 2015. Efter det har vi följt marknaden noga och vi har ju också hört hur nöjda Terntank har varit med sina nybyggen härifrån. Sedan är det förstås också en fördel att bygga fartygen i en serie, så att de hänger ihop.   

Dual fuel-maskineri

De två beställda fartygen blir alltså systerfartyg till de fyra tidigare beställda fartygen, vilket innebär att de får en dödvikt på 16.300 ton och kommer att lasta 20.000 kubikmeter. Huvudmaskineriet får en effekt på 4.500 kW och fartygen blir 149,9 meter långa, 22,8 meter breda och får ett djupgående på 8,8 meter. 

Fartygen har utvecklats av Furetank och FKAB och får dual fuel-maskineri för både LNG och konventionellt bränsle. LNG ska även användas för elproduktion när fartygen ligger i hamn samt för inertgas-produktion. Vidare får fartygen system för rening av ballastvatten samt isklass 1A.

Flaggfrågan inte avgjord

När det gäller flaggfrågan är den för Furetanks del ännu inte avgjord.

– Vi bygger det här fartyget efter danska regler, men har inte ännu bestämt oss för vilken flagg hon får och om det kan bli aktuellt med svensk flagg. Vi kommer att diskutera det hela noga med både fack och beslutsfattare och fundera hur det ser ut långsiktigt, och bestämma oss slutgiltigt någon gång hösten 2017, säger Lars Höglund, vd för Furetank Rederi.

”LNG är framtiden”

Även hos Älvtank är man förstås glada över beställningen.

– Ja, det är fantastiskt roligt att vi fick den här chansen att beställa ett systerfartyg till det vi redan beställt. Vi tror helt klart på den här typen av fartyg och är övertygade om att det här med LNG är framtiden. Det här är ju den nya generationen av fartyg som klarar alla tänkbara befintliga och kommande miljöregler, så det känns helt rätt, säger Christian Nilsson, vd för Älvtank, som i nuläget har två tankfartyg i sin flotta som är 12 respektive 8 år gamla.

– Vi har i nuläget inga konkreta planer på att göra oss av med våra två fartyg, men samtidigt så får vi väl se hur läget är när våra fartyg levereras 2018-2019. Det är ju några år dit.

Siktar på svensk flagg

I likhet med Lars Höglund på Furetank lovordar Christian Nilsson det kinesiska Avic-varvet, och i likhet med Furetank så har man hos Älvtank inte heller ännu bestämt sig hundraprocentigt i flaggfrågan – även om man hos Älvtank lutar klart mest åt svensk flagg.

– Ja, vi siktar på att våra nybyggen ska få svensk flagg precis som vi redan har på våra två befintliga fartyg Ramona och Ramira. Vi jobbar på det och hoppas att det blir så.

Fotnot: Tre av de beställda fartygen kommer att ägas av Furetank, två av Älvtank och ett av Thun Tankers. Det första fartyget blir ett Furetank-fartyg och levereras första kvartalet 2018, därefter levereras i tur ordning och med tre månaders mellanrum ett Älvtank-fartyg, ett Thun Tankers-fartyg, ett Furetank-fartyg, ett ytterligare Furetank-fartyg samt slutligen ett Älvtank-fartyg. Sista fartyget levereras vid halvårsskiftet 2019.