Dubbelt så stor. När den nya containerkajen står klar i Gävle ges möjlighet att hantera 600000 TEU.
Arkiv
-
-
Bunkring. AGA Gas får fortsatt förtroende att leverera LNG till Viking Lines flotta.
-
Nära labbet. SLU:s kommande forskningsfartyg stationeras vid Gullmarskajen i Lysekil.
-
Finansiell omstrukturering. Långivarna säger ja till en plan för långfristig finansiering av Viking Supply Ships A/S.
-
Inbefraktning. Concordia Maritime och Stena Bulk tror efterfrågan på oljeprodukter ökar under 2018 och tecknar avtal om inbefraktning av ytterligare fartyg.
-
Ny terminal. Bygget av Stora Ensos nya terminal för pappersprodukter i Lübeck är nu igång.
-
Bärgningsplan. Den förolyckade lotsbåten kommer att bärgas inom två veckor när vädret tillåter.
-
Ökar och flyttar. CLdN ökar trafiken på Göteborg och flyttar samtidigt till Gothenburg RORO Terminal.
-
Kantrade. Besättningen på två personer omkom när finsk lotsbåt kantrade utanför Borgå.
-
Delad information. Projektet EfficientFlow ska bland annat förbättra säkerheten i trafiken mellan Stockholm och Åbo.
-
Ökade risker. Det gäller att förstå de ökade cyberhoten mot sjöfarten och effekterna av dem, säger ICS-expert.
-
”Överraskad och hedrad”. Göta Älvklubben har utsett Jonas Backman till årets sjöfartsprofil 2017.
-
Även container. SCA utökar trafiken på Öxelösund med två containerfartyg.
-
Fortsätter. Sverige sitter även följande två år med i IMO Council.
-
”Underutnyttjad resurs”. Infrastrukturministern berömmer samarbetet som har lett fram till stärkandet av den svenska flaggan.
-
Lämnar. Grimaldiägda ACL lägger ner sin direktlinje mellan Göteborg och USA.
-
Svensk flagg. Furetank och Blå Tillväxt aviserar att åtta fartyg får svensk flagg.
-
Saknas. Maritimt Forum efterlyser mer sjöfart i sitt remissvar på Trafikverkets förslag till nationell transportplan.
-
Diskussioner pågår. En omstrukturering av Viking Supply Ships väntas kunna avslutas inom kort.
-
Fyra miljarder. Remisstiden för förslaget till nationell plan har nu gått ut och Göteborgs hamn vill komma med i planen.
-
Prioriteras. Bland annat åtgärder för att snygga till området kring den nybyggda terminalen i Värtahamnen diskuterades vid rundabordssamtal.
-
Tillväxtbransch. Rederierna i Finland firar 100-årsjubileum och ser sjöfarten som en motor inom sjöklustret.
-
Vill påverka. För de svenska rederierna är det viktigt att Sverige har en fortsatt stark röst inom IMO.
-
Viljan finns. En studie gjord av Maritimt Forum visar att svenska transportköpare vill se mer transporter på sjön.
-
Vill nå ut. Satsa på Sjöfart finns på plats på Kunskap & Framtid för att lyfta fram sjöfarten som ett framtidsyrke.