Ulf Siwe, kommunikationschef för Sjöfartsverkets Sea Traffic Management.
Anna Lundberg

Helcom stödjer STM

Helcom vill se fler STM-projekt i Östersjöområdet. Det framkom vid samarbetsorganisationens senaste möte. 

Relaterade artiklar

Vid sammanträdet antog det Östersjögemensamma forumet den reviderade Helcom-rekommendationen 34E/2 om förbättrad sjöfartssäkerhet.

Tydliga

Den tidigare rekommendationen handlade endast lite vagt om e-navigation, enligt Ulf Siwe, kommunikationschef för Sjöfartsverkets Sea Traffic Management. 

– Nu är Helcom tydliga med att man vill satsa på dels e-navigation, men också på STM. Man ger även exempel på olika STM-tjänster som man uppmanar alla länder kring Östersjön att testa. Det är ett tydligt support från alla dessa länder, som även inkluderar Ryssland.

Vägen framåt

Sea Traffic Management är ett system för realtidsutbyte mellan fartyg och olika landsystem, med syfte att öka säkerheten och effektiviteten och samtidigt minska miljöpåverkan. 

– De tidiga resultaten från e-navigerings- och STM-projekt visar att detta är vägen framåt. Vi ser fram emot att se mer resultat och konkreta tester i Östersjön, där nästan sju procent av världens totala godsvolymer transporteras, säger Monika Stankiewicz, Executive Secretary på Helcom. 

Snabbt beslut

Anna Petersson är ordförande för Helcom Maritime Work Group:

– Helcom förenade sig snabbt i den här frågan, vilket var ett viktigt framsteg i processen att öka säkerheten i Östersjöområdet, säger hon.

Triumfkort

För projektet STM i stort betyder Helcoms ställningstagande mycket. 

– Framför allt är det viktigt när vi startar nya STM-projekt i Östersjöregionen. I dag ska jag till exempel ha en workshop med European Strategy for Baltic Sea Region där vi, utifrån sjöfarten, ska spåna kring åtgärder för att förbättra miljö och öka säkerhet i Östersjön. Då är denna rekommendationen från Helcom som ett trumfkort att dra fram, säger Ulf Siwe.