Här utvecklas framtidens fartyg

Rolls-Royce ska ha sitt första fjärrstyrda fartyg i trafik 2020. Under tisdagen visade de sitt nya Research & Development Centre for Autonomous Ships i Åbo för internationell sjöfartspress.

Relaterade artiklar

– Detta är världens enda forsknings- och utvecklingscenter för fjärrstyrda och autonoma fartyg. Vi har byggt upp det under de senaste 12 till 18 månaderna och det invigdes officiellt i slutet av januari. Över en fjärdedel av våra investeringar i forskning och utveckling under de senaste tre åren har gällt denna teknologi, så vi tror att den kommer att bli en verklig värdeskapare för oss, säger Kevin Daffey, Director, Ship Intelligence på Rolls-Royce.

I trafik 2020

Kevin Daffey berättar att företagets kortsiktiga ambition är att ha ett kommersiellt opererat fjärrstyrt fartyg i trafik till 2020.

– Vi tror att vi är på god väg att klara av det, men det handlar inte enbart om teknik. Det finns många utmaningar vad gäller att acceptera tekniken inom industrin.

Han säger att man bland annat arbetar med IMO och klassificeringssällskapen för att hjälpa dem förstå tekniken.

– Vi ser att tekniken först kommer att anpassas för kustfartyg på individuella länders vatten så vi arbetar även med flaggstater för att definiera tillfälliga regler. Vi talar även med experter inom juridik och försäkring.

Nya affärsmodeller

Kevin Daffey är övertygad om att fjärrstyrda och autonoma fartyg är nästa disruption inom den maritima industrin.

– Den möjliggörs av teknik men förorsakas av nya affärsmodeller.

Karno Tenovuo, SVP, Ship Intelligence, informerar att omkring 70 personer jobbar på det nya centret i Åbo.

– Vi har en unik kombination av kunnande inom fartygskonstruktion, fartygsoperation och mjukvara. När dessa slås samman kan vi skapa unika lösningar för marknaden.

På rätt spår

Oskar Levander, SVP, Concepts & Innovation, är en av nyckelpersonerna bakom och initiativtagare till utvecklingen av fjärrstyrda och autonoma fartyg inom Rolls-Royce som startade 2013.

– Allting visar att vi är på rätt spår. Sjöfarten kommer att förändras mer inom tio är än vad den har under de senaste 50 åren. Allt detta drivs av digitalisering. Det handlar om mer än enbart teknik, det handlar om en ändring av management av fartyg, operationer och affärsmodeller.